header-bewust-lekker-0-0

BanAAN

#BANANEN

Jarenlang hebben bananen “last” gehad van een slecht imago, zo zou de gele kromme vrucht een “dikmaker” zijn. Maar inmiddels zijn de positieve eigenschappen van de banaan bij steeds meer mensen bekend. Bananen bevatten relatief veel koolhydraten, maar zeker bij jonge halfrijpe bananen, betreft dit een vrij speciale soort koolhydraten. Deze worden namelijk moeilijk afgebroken, waardoor ze niet goed opgenomen worden in het lichaam. Daarnaast werkt het hoge gehalte aan vezels in bananen bij aan een goede spijsvertering en bevorderd het de stoelgang. Wist je dit ook al?

  • Een gemiddelde banaan bevat per 100 gram tussen de 90 & 95 kcal.
  • In Nederland worden jaarlijks ruime 720 miljoen bananen gegeten.
  • Bananen kunnen niet goed tegen kou, bewaar ze daarom niet in de koelkast maar op een fruitschaal.
  • Er bestaat een heel simpel trucje om je bananen langer vers te houden en te voorkomen dat ze snel bruin worden. Dit doe je door huishoudfolie om de plek waar de bananen aan elkaar vast zitten te wikkelen: zo vertraag je het rijpingsproces.
  • Banaan kan goed ingevroren worden; snijdt de banaan in stukjes bewaar deze in een zakje of bakje in de vriezer. Op deze manier kun je de stukjes enkele weken bewaren, en het is ideaal om de stukjes direct in de blender te gooien bij het maken van een smoothie.
  • Bananen bevatten drie natuurlijke suikers (sucrose, fructose & glucose) in combinatie met vezels. Een banaan geeft een onmiddellijke, volhoudende en aanzienlijke energiestoot. Onderzoek heeft aangetoond dat slechts twee bananen genoeg energie leveren om 90 minuten ingespannen te fitnessen.
  • Bananen zouden ook helpen tegen een kater. Het hoge gehalte aan magnesium in bananen zorgt er voor dat de bloedvaten zich kunnen ontspannen. Dat neemt de kloppende hoofdpijn die zo typisch is voor een kater, weg.
  • Het klinkt een beetje vreemd, maar als je last hebt van een wratje, zou een bananenschil je misschien wel kunnen helpen. Aan de binnenkant van een bananenschil zit namelijk een antivirale substantie, die ervoor zorgt dat de banaan niet rot. Hoe rijper de banaan wordt, hoe sterker deze substantie wordt. Die antivirale substantie kan de virale structuur van een wrat aanpakken, waardoor de wrat kleiner wordt en zelfs kan verdwijnen.
  • Dit trucje schijnt ook te helpen bij muggenbeten; dus smeren maar met die schil!

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.