header-bewust-lekker-0-0

Elke dag barbecueën?

#BARBECUE

Dat mooie weer van de afgelopen weken is natuurlijk ontzettend lekker! Dan ontstaat vaak het goede idee om lekker te gaan barbecueën. Maar als je net bewust bezig bent met eten, vind je zo’n barbecue misschien wel lastig? Wat kun je wel, en wat juist beter niet eten? Uiteraard is het belangrijk dat je een gezellige avond hebt, en met deze tips kun jij jouw barbecue ook nog wat gezonder maken.

Op de barbecue hoeft natuurlijk niet alleen vlees bereid te worden, deze leent zich ook heel goed voor allerlei andere (bij)gerechten, zoals vis, vegetarische producten en groentepakketjes en zelfs sommige soorten fruit kunnen op de barbecue gegrild worden. Hiermee zorg je voor afwisseling in smaak maar ook in voedingsstoffen. In vis zit bijvoorbeeld omega 3. En vegetarische producten bevatten vaak een hoger aandeel aan plantaardige eiwitten. In onze blog van vorige week zijn recepten te vinden voor verschillende spiesjes, met vlees, vis & groenten, voor op de barbecue.

Het vlees zelf is tijdens een barbecue vaak niet de boosdoener van het “minder gezonde eten”. Sausjes en allerlei bijgerechten zoals stokbrood of zogeheten “natte” salades op basis van mayonaise zijn vullende gerechten die je ongemerkt achter elkaar naar binnen werkt als je op de stukje vlees of vis aan het wachten bent. Nu je dit weet kun je hier bewuster mee om gaan, en deze beter even links laten liggen; Focus vooral op groente en vlees. Het is ook lekker om een fruitsalade te maken. Op deze manier krijgt iedereen extra vitamines binnen. Mocht je fruit over houden, dan kan dit de volgende dag bijvoorbeeld weer door de yoghurt.

blog-657x328px2

Een salade hoort erbij!

Ik maak zelf altijd een salade van: Sla melange + ijsbergsla, komkommer, tomaten, paprika, augurk, gekookt ei en walnoten. Daarbij doe ik een dressing van: eetlepel yoghurt, theelepel honing, beetje olijfolie en beetje balsamico azijn. Niet al te moeilijk, maar wel lekker!

Andere salade recepten voor bij jouw barbecue:

blog-620x310px22

Nog een paar tips

  • Gebruik niet teveel sausjes, en kies, als je deze toch graag wilt toevoegen, voor magere varianten. Rode sauzen zoals ketchup & tomatensalsa zijn vaak een betere keuze dan mayonaise of cocktailsaus. In plaats van de kant en klare vette sauzen kun je bijvoorbeeld een eigen knoflooksaus maken van 1 eetlepel mayonaise, 3 eetlepels magere yoghurt, theelepel Provençaalse kruiden en een teentje uitgeknepen knoflook.
  • Kies voor magere vleessoorten zoals kip, zelfgemaakte spiesjes gecombineerd met groente, zelfgemaakte burgers van mager gehakt, biefstuk of bijvoorbeeld kalkoenfilet.
  • Speklapjes & worst bevatten vaak veel vet, dus probeer deze te vermijden.
  • Sla het stokbrood met dips en salades op basis van mayonaise zoveel mogelijk af
  • En drink voldoende water en wees i.v.m. de suikerinname zuinig met frisdrank & alcohol.

Verder vooral lekker genieten van het mooie weer en eet smakelijk!!

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.