header-bewust-lekker-0-0

Bewegen

#BEWEGEN

Naast gezonde voeding is bewegen natuurlijk ook ontzettend belangrijk. Als je af wilt vallen kan dit zeker van belang zijn, maar eigenlijk geldt voor iedereen dat het gezond is om te bewegen. Met bewust eten en voldoende beweging ga je je ook een stuk fitter voelen, en dat is natuurlijk nooit verkeerd. 30 minuten actieve beweging per dag is zeker aan te raden.

Het lastige is vaak… tijd! Weinig tijd is al snel een reden om niet te sporten of misschien vind je het niet zo leuk of een beetje saai. Gelukkig is sporten in een sportschool of bij een vereniging niet de enige manier om te bewegen. Je kunt op genoeg andere manieren voldoende bewegen.

Je kunt dan denken aan:

  • Wandelen of fietsen; al is het maar een half uurtje. Wellicht dat iemand anders ook wat motivatie zoekt en gezellig met je mee wilt. In de pauze op een werkdag kun je ook juist even naar buiten om een stukje te lopen. Woon je dichtbij? Ga dan op de fiets naar je werk. Naast dat het bewegen goed voor je is, kan de frisse lucht ook lekker zijn om even te ontspannen en het is ook zeker gezond.
  • Op het werk zou je ook kunnen proberen wat vaker te lopen. Je kunt even naar collega’s toe gaan in plaats van bellen om iets te vragen of kleinere glazen gebruiken om uit te drinken zodat je wat vaker moet lopen.
  • Tegenwoordig zijn er op internet ook heel veel filmpjes met oefeningen te vinden die je gewoon thuis kunt doen. Dit zou je kunnen oppakken door iedere dag een kwartiertje voor, of na je werk te doen. Afwisselen met beenoefeningen, of juist armen of buikspieren. Vaak kun je meer oefeningen doen, waarbij je enkel je eigen lichaam gebruikt, dan je denkt. Ik heb zelf wat gewichtjes thuis die ik ook goed kan gebruiken om bijvoorbeeld de armspieren te trainen. Maar als je geen gewichtjes hebt, dan kun je hier ook flesjes gevuld met water of bijvoorbeeld een pak suiker voor gebruiken.
  • Probeer zoveel mogelijk zelf te doen in het huishouden, bijvoorbeeld stofzuigen. Als je een beetje enthousiast aan de gang gaat kun je ook flink bewegen. Maar ook tuinieren kan intensief zijn en dan ben je ook meteen lekker buiten.
  • Soms helpt een stappenteller om actiever te zijn, omdat je dan toch doelen gaat stellen waar je naar toe wilt werken. Dit kan ervoor zorgen dat je gemotiveerd raakt en makkelijker gaat sporten.
shutterstock-142096246-657-x-328


Nog een paar oefeningen die je op kantoor kunt doen tijdens je werk:

  • Billen: ga rechtop in je stoel zitten. Zet beide voeten op de grond en span je bilspieren aan. 10 seconden vasthouden en dan los laten. Herhaal dit 10 tot 15 keer.
  • Buikspieren: strek je ruggengraat. Span je buikspieren aan en buig iets naar voren. Half minuutje vasthouden en dan los laten. Herhaal dit een aantal keer.
  • Of ga rechtop zitten. Strek je benen voorruit en laat ze langzaam zakken tot net boven de grond en dan weer omhoog trekken. Herhaal dit 10 tot 15 keer.
  • Benen: ga rechtop in je stoel zitten. Buig je knieën en plaats je voeten recht onder je knieën, maar houd je voeten een klein stukje van de grond. Half minuutje volhouden en dan weer neerzetten. Herhaal 3 tot 5 keer.
  • Ademhaling: ga rechtop zitten. Adem in en duw je buik naar voren, bij het uitademen juist weer intrekken en concentreren op je navel. Deze oefening een paar keer herhalen. Op deze manier zorg je ook voor een beetje rust in het hoofd.

Misschien word je al moe nadat je dit gelezen hebt, maar je zult zien als je het een weekje doet, dan wordt het een gewoonte en voel je al snel het verschil. Je kunt het!

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.