header-bewust-lekker-0-0

Blauwe bessen

#BLAUWEBESSEN

De laatste jaren worden er steeds meer blauwe bessen gegeten; deze mooie gekleurde besjes zijn niet alleen erg lekker, maar ze bevatten ook veel nuttige voedingsstoffen.

  • Blauwe bessen bevatten veel antioxidanten wat goed is voor de huid. Daarnaast werkt dit ontstekingsremmend. Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die meer antioxidanten bevatten dan blauwe bessen.
  • Je kunt de bessen het beste direct na aankoop opeten, omdat deze maar kort houdbaar zijn. Bewaar blauwe bessen maximaal 5 dagen in de koelkast. Een andere optie is het invriezen van de besjes om ze langer te bewaren. Ze worden ook al bevroren verkocht, dus dat is helemaal makkelijk. Net als druiven, kun je bevroren blauwe bessen ook als een soort ijsklontje gebruiken in je glas water.
  • Ze bevatten weinig calorie├źn en wel veel vitaminen en vezels waardoor het goed vult. Ideaal als tussendoortje.
  • Ideaal voor in salades of gebak, maar je kan er ook jam van maken. Een nadeel hieraan is dat het toevoegen van suiker de gezonde werking van de blauwe bessen kan verminderen.
  • Blauwe bessen zijn een bron van vitamine K wat goed is voor je bloeddoorstroming en de botten.
  • Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat blauwe bessen en het sap daarvan, bescherming kunnen bieden tegen DNA-schade, wat een belangrijke aanleiding is voor o.a. veroudering.
  • Wist je dat blauwe bessen, naast cranberries, de actieve stof bevatten die kan helpen bij het voorkomen en bestrijden van urineweginfecties?

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.