header-bewust-lekker-0-0

Bouw je eigen ontbijt-bowl

#ONTBIJTEN

We hebben al eens eerder een blog gewijd aan het ontbijt maar kunnen het niet vaak genoeg zeggen; ontbijten is ontzettend belangrijk (en lekker!). Je brengt de stofwisseling op gang zodat je er weer een dag tegenaan kunt. Een kom yoghurt of kwark met daarin allerlei gezonde en smakelijke toevoegingen kan van jouw ontbijt een feestje maken. Wil je eens iets nieuws proberen of kun je zelf geen lekkere combinaties bedenken? Misschien raak je geïnspireerd van onze voorbeelden.

Basis: (plantaardige) zuivel

Als basis voor je bowl gebruik je zuivel. Dit kan van dierlijke herkomst zijn; yoghurt of kwark bijvoorbeeld. Maar een andere optie is plantaardige zuivel op basis van soja.

Als je de pure smaak van deze producten iets te sterk (of niet zo lekker) vindt, dan zou je hier eventueel een paar lepels van een vruchtenvariant door kunnen mengen. Dan geef je het net even een zoetere smaak. Een andere optie is het toevoegen van een zoetstof zoals honing, vanille extract, cacao, een klein lepeltje appelstroop, pindakaas of kaneel.

Vezels

Om van je ontbijt een goed vullend eetmoment te maken, is het verstandig vezels toe te voegen in de vorm van bijvoorbeeld (suikerarme) muesli, noten of zaden & pitten.

Muesli kan een heel gemeen product zijn; dan denk je heel gezond bezig te zijn maar stiekem gebruik je een muesli waar veel suiker aan toegevoegd is. Let daarom goed op wat er op de verpakking vermeld staat qua toevoegingen. Het beste (en ook erg leuk!) is zelf je granola maken van havervlokken en noten. Je hebt dan helemaal zelf in de hand of, en hoeveel suiker je hieraan toevoegt. Voorbeelden van ongezouten noten en zaden die je kunt toevoegen; amandelen, walnoten, hazelnoten, cashewnoten, pompoenpitten en lijnzaad.

Fruit

Om je bowl helemaal af te maken voeg je hier de fruitsoorten aan toe waar je van houdt. Dat kan alles zijn; banaan, appel, sinaasappels, grapefruit, blauwe bessen, aardbeien, frambozen, gesneden ananas, meloen, mango, druiven etc. Andere mogelijkheden zijn; gedroogd fruit, goji bessen of rozijnen. Maar pas hier mee op; want deze bevatten relatief veel suikers. Kokosvlokken/rasp kan ook lekker zijn. Mijn favoriet is gebakken appel met kaneel. Dit kun je even kort verwarmen in een pannetje zodat de appel zacht wordt; net een appeltaartje! Bij DEEN verkopen we ook bakjes met verschillende soorten gesneden fruit, dit is helemaal makkelijk om toe te voegen.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.