header-bewust-lekker-0

Een fruitboost voor de zomer

#FRUITBOOST

Als de zon schijnt krijg ik enorm veel zin in fruit. ’s morgens eet ik blauwe bessen en frambozen door de kwark, ik eet een kiwi als tussendoortje, drink water infusions van mango en munt, en als toetje eet ik ijs gemaakt van gepureerde en ingevroren banaan en aardbeien.

Ik ben een van de weinigen die zoveel fruit eet. Gemiddeld eten we in Nederland maar 105 gram fruit per dag. Blijkbaar heeft fruit teveel concurrentie van koek en snoeprepen als tussendoortje en vanillevla of ijs als dessert.

Voor je gezondheid is het fruitadvies ongeveer het dubbele: twee porties fruit, ofwel 200 gram per dag. Dat zijn 10 aardbeien (2 schaaltjes), anderhalve middelgrote appel, banaan of sinaasappel, iets meer dan 3 mandarijnen, een mango, 2 nectarines of perziken.

Drink je liever vruchtensap dan dat je fruit eet? Helaas je kunt niet vals spelen om de aanbeveling te halen. Vruchtensap is niet zo'n gezonde keuze: de meeste vezels uit het fruit belanden bij het afval en het sap stilt de honger niet echt, terwijl het wel veel calorieën levert. Denk er ook maar eens over na: hoe vaak heb je zin in 3 hele sinaasappels? Het is een heel gedoe om ze te pellen, de witte velletjes eraf te halen en dan ook nog zonder te morsen alles op te eten. Terwijl je in een enkele teug een glas sinaasappelsap van 3 sinaasappels wegklokt.

Fruit uit blik of gedroogd en gesuikerd fruit zijn ook geen shortcuts voor de fruitaanbeveling. Beiden bevatten veel suiker en calorieën en vaak minder voedingsstoffen zoals vitamines. Een handje gedroogd fruit (zonder toegevoegd suiker) zoals rozijnen, dadels en vijgen is wel een goed alternatief voor ongezonde verpakte snacks zoals ontbijtkoek, snoeprepen of koekjes bij de koffie. Maar het advies is om daarvan niet meer dan een paar dadels of een klein handje per dag te eten.

fruitboost

Tijd om deze zomer een gezonde fruitboost te geven. Kies bij voorkeur voor vers of ingevroren fruit, en eet die sinaasappel en appel in zijn geheel in plaats van ze als sap of smoothie te drinken. Laat je ook inspireren door wat het seizoen je te bieden heeft (geen mandarijnen in de zomer dus). Eet bijvoorbeeld w(bevroren) bosbessen door de yoghurt of kwark in plaats van rozijnen, voeg gebakken appel met kaneel aan de havermout toe, stop een banaan in je schooltas, neem een halve mango bij de thee in plaats van die gevulde koek of snoepreep, verwerk ananas door de pastaschotel of serveer een dessert van plakjes peer met een toefje kwark.

Fijne zomer!

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.