header-bewust-lekker-0-0

Eetdagboek Adri

#EETDAGBOEK

Bewust en lekker eten is niet moeilijk, maar met wat handige tips maak je het net wat gezonder. Door middel van een eetdagboek verkrijg je inzicht in je huidige eetpatroon. Met behulp van dit inzicht kan je slimmere keuzes maken voor een meer gebalanceerd dieet. Wij helpen je daar graag bij! Elke week plaatsen wij op onze blog een eetdagboek van een collega of klant bij DEEN , om jullie te inspireren!

Dit dagboek is van Adri

  • Geslacht: Man
  • Leeftijd: 50 jaar
  • Lengte: 1.83
  • Gewicht: 92
  • Sport: 2-4 keer per week
  • Doel: 87 kilo

Eetdagboek

  • 07:30 uur bak yoghurt met 1,5 stuk fruit
  • 13:00 uur 2x snee brood + plakjes metworst en 1x snee brood + jam
  • 15:00 uur sinaasappel
  • 18:30 uur 2 opscheplepels aardappelen, 2 opscheplepels groente en vlees
  • 21:00 uur 3 koekjes

Reactie

Je begint meteen met een ontbijt wat zeker positief is, belangrijk om de dag goed te starten. De combinatie yoghurt en fruit is ook erg goed. Je hebt hierdoor een koolhydraatmoment weg gehaald (dit zou je hebben als je bijvoorbeeld brood eet), maar je krijgt wel eiwitten en vitamines binnen. Dit kan je er zeker inhouden.

Als je wilt afvallen is het vooral belangrijk om de stofwisseling goed op gang te houden, zodat de verbranding ook soepel verloopt. Het kan daarom een aanrader zijn om in de ochtend iets tussendoor te eten. Hoeft niet veel te zijn, maar iets kan zeker geen kwaad. Je kunt hier denken aan fruit, maar dat krijg je al genoeg binnen. Een rijstwafel, eierkoek, volkoren cracker of noten is ook een goede optie. Iets van rauwkost zou ook prima kunnen zoals wortels of tomaatjes of zo meer groente te eten. Mocht dit in de ochtend niet voegen kan je het omruilen met de sinaasappel van tussendoor in de middag.

Je kan als tussendoor ook heel geschikt een smoothie maken: bijvoorbeeld met spinazie, komkommer, gember en kokosmelk. Thuis maken in de blender en in een meeneembeker naar het werk. Zo heb je meteen wat meer groente en het drinkt makkelijk weg.

Probeer ook later in de avond een gezond tussendoortje te nemen. Na het sporten kan heel geschikt nog kwark of bijvoorbeeld een ei. Anders zijn noten of cherry tomaatjes ook nog een lekker avond tussendoortje.

Lunch met drie broodjes is prima, het liefst volkoren of bijvoorbeeld spelt. Hier zitten net nog wat meer vezels in. Dit is goed voor je energie! Het zoete beleg zou je kunnen vervangen voor bijvoorbeeld een ei (en eventueel nog tomaat) of kipfilet (met augurk) om zo hier de suikers weg te laten.

Aardappelen, groente en vlees is altijd een logische combinatie voor de avond. Probeer de focus vooral op groente en vlees te hebben. Wat minder aardappelen en wat meer groente is een goede verhouding. Aardappelen kunnen ook geschikt vervangen worden door peulvruchten zoals bonen of bijvoorbeeld rijst en quinoa is ook weer eens iets anders. Vlees is ook goed vervangbaar door vis, kip of zelfs vegetarisch. Afwisseling is altijd goed en is vaak ook lekker om weer wat anders te proberen.

Ben je nieuwsgierig of jouw eigen eetpatroon verantwoord is? Houd dit een dag bij, vermeld je geslacht, gewicht, lengte, doel en sportgedrag en stuur het op naar socialmedia@deen.nl en je krijgt van ons de nodige tips om je dag gezonder te maken.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.