Het eetdagboek van Aimy

#EETDAGBOEK
11-01-2017

Bewust en lekker eten is niet moeilijk, maar met wat handige tips maak je het net wat gezonder. Door middel van een eetdagboek verkrijg je inzicht in je huidige eetpatroon. Met behulp van dit inzicht kan je slimmere keuzes maken voor een meer gebalanceerd dieet. Wij helpen je daar graag bij! Elke week plaatsen wij op onze blog een eetdagboek van een collega of klant bij DEEN , om jullie te inspireren!

Dit dagboek is van Aimy

Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 26 jaar
Lengte: 1.74 meter
Gewicht: 73 kilo
Sport: 1-2 keer per week
Doel: 69 kilo en op gewicht blijven

Eetdagboek

  • 09:00 2 kopjes koffie
  • 10:30 2 naturel beschuitjes met een kopje thee
  • 12:30 2 sneetjes waldkorn brood met runderrookvlees zonder boter
  • Een glas karnemelk en een halve rode paprika met kerriedipsaus op yoghurtbasis
  • 15:00 200 gram druiven
  • 18:00 lasagne met een glas crystal clear
  • 20:30 een schaaltje yoghurt gemengd met 0% vet vanille vla
  • Over de dag door ongeveer 1.5 liter water.

Reactie Danielle

Heb je veel moeite met ontbijten start dan met iets kleins zoals een stuk fruit, een beetje yoghurt of een cracker of rijstwafel. Vanaf het moment dat je opstaat komt je stofwisseling op gang, waardoor het belang-rijk is om dan direct de voedingsstoffen in je lichaam aan te vullen. Je lichaam moet daar even aan wennen, maar uiteindelijk zul je trek krijgen als je wakker wordt.

Om meer vezels binnen te krijgen zou je kunnen kiezen voor volkoren- of speltbeschuit. Je neemt tijdens de lunch 2 boterhammen met mager beleg. Door deze te besmeren met boter krijg je op een simpele manier goede vetten binnen. Wanneer je tijdens de lunch brood eens wil afwisselen, zou je ook kunnen kiezen voor een kommetje soep, salade of een wrap.

Karnemelk bevat eiwitten en is een mooie aanvulling op je lunch. Paprika of een andere soort rauwkost is een slimme manier om voldoende groente binnen te krijgen. Dat je deze dipt in de kerriesaus maakt het allemaal net iets lekkerder, en dat mag best. Zeker omdat deze op yoghurtbasis is, is het lekker maar ook bewust.

Verder is het belangrijk om voldoende fruit binnen te krijgen. Vandaag heb je ervoor gekozen om s’middags als tussendoortje druiven te nemen. Je zou dit over 2 momenten kunnen verdelen zodat je ook s’ochtends een tussendoortje met fruit hebt. Mocht je s’middags nog trek krijgen, dan zijn noten ook een goede oplossing om je een verzadigd gevoel te geven.

Lasagne is meestal bereid met laagjes pastabladen welke veel koolhydraten bevatten. Daarnaast is het vaak lastig om hier voldoende groente in te verwerken. Een lekker en gezond alternatief voor de pastabladen zijn plakjes gegrilde courgette, aubergine of bijvoorbeeld paprika. Probeer de volgende keer eens dit lasagne recept met extra groente en minder koolhydraten. Een salade of een schaaltje rauwkost met bijvoorbeeld komkommer en tomaat past ook goed bij lasagne.

Om de stofwisseling op gang te houden is het verstandig om s’avonds nog iets kleins te eten. Bijvoorbeeld rauwkost of ongezouten noten. Yoghurt of kwark na het sporten is een verstandige keuze. Hier zitten eiwit-ten in die helpen bij de opbouw en het herstel van de spieren.

Je drinkt voldoende. Het kan niet zoveel kwaad om af en toe eens een glas Crystal Clear te drinken voor de zoete smaak. Hier zitten relatief weinig calorieën in, en is daarom een bewustere keuze.

Ben je nieuwsgierig of jouw eigen eetpatroon verantwoord is? Houd dit een dag bij, vermeld je geslacht, gewicht, lengte, doel en sportgedrag en stuur het op naar socialmedia@deen.nl en je krijgt van ons de nodige tips om je dag gezonder te maken.

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze aanbiedingen, de lekkerste recepten, handige tips en andere nieuwtjes.