header-bewust-lekker-0-0

Een ei hoort er bij!

#EIEREN

Binnenkort is het weer Pasen, en dan zullen er traditiegetrouw veel eieren gegeten worden. Eieren bevatten veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en natuurlijk eiwitten. Het eten van drie eieren per week, past binnen een gezond voedingspatroon. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat er trucjes zijn om de versheid van een ei te testen en dat de kleur van de dooier kan verschillen?

  • Om te testen of je ei vers is, kun je de drijfproef doen door het ei in een glas water te leggen. Als het naar de bodem zakt heb je met een vers ei te maken. Drijft het ei naar boven, dan is deze niet meer vers.
  • De kleur van de eidooier hangt af van wat de kip eet. Zo kleurt de dooier van een kip die alleen maar graan eet, meestal vrij licht. Terwijl de dooier van een kip die gras, groenten of mais eet, een stuk donkerder oranje is.
  • Uitzoeken of een ei gekookt is, zonder deze te breken kan op deze manier: breng het ei met de hand aan het tollen en stop dit door heel kort een vinger op het ei leggen. Gaat het ei na het loslaten weer draaien? Dan is het ei nog rauw. De vloeibare inhoud van het ei blijft namelijk in beweging, ook al wordt de buitenkant tijdelijk gestopt. Als het ei gekookt is, zal dit stil blijven liggen na het loslaten.
  • De kleur van de eierschaal heeft niets te maken met de kleur van de kip die hem gelegd heeft. Dit is erfelijk bepaald en is niet van invloed op de smaak van het ei. Kippen met rode oorlellen leggen bruine eieren terwijl kippen met witte oorlellen, witte eieren leggen.
  • De schaal is zeer poreus waardoor deze gemakkelijk geur en smaak kan overnemen. Het is daarom niet verstandig om eieren naast knoflook, vis of andere sterk ruikende producten te bewaren.
blog-657x328px-2-1-0


  • Gescheiden eigeel of wit, kan afgedekt nog een dag worden bewaard in de koelkast. Als je voor een recept dus enkel de dooiers of het eiwit nodig hebt, kun je de volgende dag met de rest nog iets anders maken. Bijvoorbeeld een omelet, zelfgemaakte mayonaise of verwerk het restje in pannenkoekenbeslag.
  • Een ei van 60 gram levert gemiddeld 90 kcal, maar dit hangt natuurlijk ook af van de manier waarop het ei bereid wordt. Gekookte eieren bevatten veel eiwitten die je een verzadigd gevoel geven en tegelijkertijd weinig vetten. Ideaal tussendoortje dus!
  • Naast kippeneieren worden er in Nederland ook wel eenden, kwartel en ganzeneieren verkocht.

Wist je dat DEEN als enige supermarkt in Nederland haar gehele assortiment scharreleieren verduurzaamd heeft? Dit betekent dat deze eieren afkomstig zijn van pluimveebedrijven, die door de Dierenbescherming zijn gecertificeerd met het Beter Leven Keurmerk (minimaal 1 ster). Deze scharrelkippen hebben meer ruimte met een overdekte uitloop naar buiten. De kip een beter leven, jij een beter eitje!

We zijn benieuwd hoe jij jouw ei het liefste eet; gekookt, gebakken, als een omelet of houd je meer van chocolade eieren?

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.