header-bewust-lekker-0-0

Gewoon gezond eten

#GEWOONETEN

Met een frisse blik gaan we als team van diëtisten en voedingswetenschappers van het foodplatform I’m a Foodie samen met DEEN kijken naar makkelijke manieren om gezond te eten.

Om gezond te eten hoef je echt niet aan de superfoods, tarwegras, of quinoa. Sterker nog: van de meeste superfoods, sapjes, detoxkuurtjes, pillen en poeders word je helemaal niet gezonder of slanker; alleen je portemonnee wordt er stukken dunner van. Voor deze superfoods is meestal helemaal geen bewijs dat ze werken. En dat vinden wij een slechte zaak.

We zijn kritisch over de nieuwste voedingshypes en zorgen ervoor dat ons advies ook echt klopt.

Veel mensen zijn elke dag bezig met afvallen. Ik denk zelf eigenlijk nooit aan afvallen. Niet omdat ik nu zo perfect slank ben, maar omdat ik gewoon gezond eet. Het is namelijk erg moeilijk om aan te komen als je maaltijden bestaan uit veel groenten, fruit, volkorenbrood en bonen, en wanneer je geen chips, koekjes, frietjes, frisdrank en bier binnen handbereik hebt.

Op ons boek Eet als een expert kregen we veel reacties van lezers die zomaar kilo’s waren verloren, zonder er elke dag mee bezig te zijn. Het enige wat ze deden is met onze adviezen en recepten gezonder ontbijten met bijvoorbeeld havermout, meer groenten bij de lunch te eten en bij de avondmaaltijd voor volkoren granen of bonen kiezen in plaats van witte spaghetti.

Zo zaten ze een stuk voller na de maaltijd, hadden ze minder zin om te snoepen, en haalden ze geen snacks meer in huis. Denk aan dat croissantje op het station op weg naar werk, dat saucijzenbroodje in de kantine, de snoepjes op het bureau van je collega, dat blikje cola uit de automaat, en die zakken chips in de keukenkastjes ‘voor als er visite komt’. Dat zijn allemaal producten die je niet meer kan weerstaan als je om 3 uur ’s middags trek krijgt of moe thuiskomt van werk.

De ultieme tip om vandaag nog gezonder te gaan eten, en ongemerkt af te vallen is om de makkelijke maar ongezonde snacks zoals mueslirepen, ontbijtkoek, koeken, worstjes en chips uit je huis te weren en ervoor te zorgen dat je altijd genoeg gezonde snacks zoals snoeptomaatjes, worteltjes, noten en fruit in de buurt hebt zodat je altijd je honger kan stillen. En vergeet niet dat gezonde ontbijt, lunch of avondeten! Maar daarover meer in onze volgende columns!

Liesbeth Smit - Voedingswetenschapper

Kijk voor meer informatie op Iamafoodie.nl

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.