bewust-en-lekker-header

Gezond beleggen

#BROODBELEG

Veel van het beleg wat we in Nederland op onze boterham smeren is niet zo’n gezonde keuze. Zo bevat zoet beleg (zoals jam, hagelslag, chocopasta en appelstroop) veel suiker en soms ook nog een hoop palmvet, waar je beter minder van kunt eten. Kaas bevat veel zout en alle voorgesneden vleeswaren zijn bewerkte vleesproducten. Deze zijn nooit een gezonde keuze. Maar wat zijn dan wel gezonde keuzes?

  • Spreads van plantaardige olie, groenten of peulvruchten zoals hummus en baba ghanoush
  • Pindakaas, notenpasta en tahin (sesampasta)
  • Groenten zoals avocado, tomaat of gegrilde aubergine
  • Fruit zoals plakjes banaan of aardbei
  • Gebakken of gekookt ei
  • Zelf gegrilde of gebakken kip of kalkoen
  • Vis zoals makreel of zalm
  • Ricotta of hüttenkäse

Wanneer je gezond op je werk wilt lunchen, moet je maar net het geluk hebben dat er een kantine is met een saladebar, volkorenbrood of volkoren muesli, yoghurt zonder suiker, vers fruit en soep met weinig zout. Zo niet, dan kun je beter zelf je lunch meenemen. Dat kan best een simpele boterham zijn, maar dan wel volkoren én met gezond beleg. Kies voor een volkoren wrap of -pitabroodje als je eens wat anders wilt dan brood. Of ga voor een goed gevulde salade. Een gezonde boterham, wrap of cracker smeren als ontbijt of lunch of om mee te nemen naar school of werk is snel en makkelijk gedaan. Kies eens wat anders dan kaas, hagelslag of chocopasta en maak van je beleg een gezond feestje met onderstaande combinaties.

Green up!

Groente als topping op je boterham is altijd een goed idee! Denk eens aan: tomaat, rucola, spinazie, paprika, avocado, kiemen en radijs.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.