header-bewust-lekker-0-0

Gezond eten hoeft niet duur te zijn

#BUDGETKOKEN

Bewust met je voeding bezig zijn en gezonder eten, hoeft niet automatisch veel duurder te zijn. Door slimme keuzes te maken, kun je voedselverspilling tegengaan en tegelijk bewuste keuzes maken voor je portemonnee. Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje!

  • Maak een weekmenu en probeer op 1 dag alle boodschappen in te slaan. Dan hoef je doordeweeks misschien nog maar 1 of 2 keer langs de supermarkt voor vers brood & groente. Als van tevoren duidelijk is wat er de rest van de week gegeten zal worden, kom je minder snel in de verleiding om snacks of onnodige producten te kopen.
  • Kies voor seizoensproducten, deze worden dan namelijk voor de laagste prijs aangeboden.
  • Begin je eigen kruiden of moestuin. Dit is niet alleen een manier om geld uit te sparen maar daarnaast ook een leuke manier om met kinderen bezig te zijn met gezond eten. Hoe leuk is het om aardbeien te plukken van je zelfgekweekte plantje!
  • Vlees is in verhouding vaak een duur component van de avondmaaltijd. Door dit één of meerdere dagen per week te laten staan, kun je geld besparen. Daarnaast zijn de eiwitten te vervangen door bijvoorbeeld het toevoegen van eieren of peulvruchten. Deze zijn niet duur maar zorgen wel voor een lang verzadigd gevoel waardoor je waarschijnlijk ook minder zult eten. Noten zijn ook een goede vervanger voor vlees, maar zijn iets kostbaarder. Koop deze wanneer ze in de aanbieding zijn.
  • Gebruik restjes van het avondeten, de volgende dag in je lunch. Restjes kip, pasta of een halve paprika over? Verwerk deze dan in een lekker gezonde lunchsalade. Restjes vlees zijn ook erg lekker op je boterham met een beetje sla of een plakje komkommer.
  • Van restjes groenten maak je in een handomdraai een gezonde groentesoep. Met een volkoren boterham erbij, heb je eenvoudig en goedkoop een volwaardige maaltijd.
  • Snijd thuis groente in kleine stukjes & verpak deze in aparte bakjes. Neem deze bakjes mee naar je werk of snoep hier thuis uit. Op deze manier snack je gezond, en geef je geen extra geld uit aan tussendoortjes buitenshuis.
  • Water drinken is goed voor je en kost (bijna) niets. Als je toch liever een drankje met iets meer smaak hebt, dan kun je hier stukjes fruit (citroen, frambozen, sinaasappel, etc.) aan toevoegen of een klein scheutje limonadesiroop.
  • Heb je geen inspiratie voor het verwerken van dat restje gekookte rijst, stuk courgette of half bakje taugé? Zoek dan op internet naar recepten waarin je jouw restjes kunt verwerken. Het leuke hieraan is, dat je zo ook misschien wel nieuwe recepten & smaken gaat uitproberen.


Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.