header-bewust-lekker-0-0

Gezond op de fiets

#FIETSEN

Een lange fietstocht maken is hartstikke leuk om te doen, maar je verbrand erg veel calorie├źn. Wat is dan handig om te eten? En wanneer? Klopt het bijvoorbeeld wel dat je voor het fietsen nog een bord pasta moeten eten?

Het is weer helemaal het seizoen om op de fiets te stappen! De Tour de France is begonnen en het weer is relatief droog en dus perfect om op de fiets te gaan.

Ben jij iemand die graag lange tochten gaat rijden? Of misschien doe je wel mee aan een aantal tours/rondes dit seizoen? Dan begin je natuurlijk niet pas met de voorbereiding op de dag voor de tocht. Je moet eigenlijk al wat langer bewust bezig zijn met je voeding; Een goed begin is het halve werk, niet waar? Het is dan ook verstandig om minstens een week van tevoren al te starten met het letten op je eten. De energievoorraad moet op peil zijn zodat je spieren hier meteen aanspraak op kunnen maken wanneer dit nodig is. Maar hoe zorg je hier nou voor? Het is natuurlijk belangrijk om een gezond patroon te krijgen; genoeg bewegen, goed eten en genoeg slapen. Op die manier ben je het best voorbereid op een lange tocht.

- Koolhydraten: Op weg naar een lange tocht is het verstandig om veel koolhydraten te eten, deze leveren namelijk energie zodat je het lang vol kunt houden. Sla hier niet in door, door bijvoorbeeld 2 borden pasta weg te werken maar zoek een balans tussen voldoende koolhydraten en een niet te vol gevoel. Als koolhydraat bron wordt snel gedacht aan pasta, maar ook volkoren brood, rijst, peulvruchten en aardappelen zijn goede koolhydraat bronnen.

- Drinken: Drink vooral genoeg. Je lichaam heeft water nodig om de afvalstoffen af te voeren. Als je meer eet stoot je namelijk ook meer afvalstoffen uit en heb je dus meer water nodig om dit af te voeren.

- Vetten en eiwitten: Naast koolhydraten krijg je met een gezond eetpatroon ook eiwitten en vetten binnen. Gebruik hier in de periode voor de tocht normale porties van. Kies voor goede vetten uit o.a. noten, vis & avocado. Wees niet bang voor gezonde vetten, hier haal je ook energie uit!

De dag voor de tocht

Doe niet te gek de dag voor je een tocht gaat rijden. Rust genoeg uit en eet en drink regelmatig. Probeer hier iets meer koolhydraatrijke maaltijden van te maken, bijvoorbeeld pasta of rijst in combinatie met groenten. Laat vette maaltijden, zoals frituur achterwege en probeer de pittige kruiden ook te beperken. Deze kruiden kunnen je maag in de war brengen en daar zit je tijdens de tocht niet op de wachten. Tenslotte wil je topfit op de fiets stappen de volgende dag.

blog-657x328px-3-0

De dag van de tocht

Probeer tot ongeveer drie uur voor de tocht gezond te eten; Zo min mogelijk vet en geen grote porties. Als het goed is heb je de dagen ervoor al gezorgd dat je energievoorraad op peil is en moet je nu alleen de stofwisseling even op gang brengen. Mocht je gewend zijn aan kwark of yoghurt met fruit, dan kun je dit nu prima nemen.

Tijdens de tocht moet je goed blijven eten. Kies dan wel weer voor koolhydraten, bijvoorbeeld in de vorm van repen of fruit. En wat je zeker niet mag vergeten: Blijf drinken!

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.