header-bewust-lekker-0-0

Het eetdagboek van Frederik

#EETDAGBOEK

Eetdagboek Frederik

  • Geslacht: man
  • Leeftijd: 32
  • Lengte: 1.95 m
  • Gewicht: 96 kg
  • Sport: niet
  • Doel: 90 kg


  • Ontbijt: kom melk met Brinta + banaan
  • Lunch: 2x ham-kaas croissant + 1x kaas-uien bol
  • Tussendoor: 4x plakje komkommer
  • Diner: aardappels uit de oven, stukje kipfilet en sperziebonen + 250 ml. stracciatella roomyoghurt
  • Avond: 3x bonbons, bakje naturel chips, 1x banaan
  • Drinken: koffie en thee


Reactie:

We beginnen bij het ontbijt wat er goed uit ziet. Melk met Brinta is een prima start van de dag, waardoor je meteen eiwitten en vezels binnen krijgt. Daarbij een stuk fruit voor de vitaminen is top.

Wat opvalt is dat je in de loop van de ochtend niets tussendoor eet. Niet iedereen heeft hier behoefte aan, maar zeker als je af wilt vallen is het verstandig om dit wel te doen. Het hoeft niet veel te zijn, maar iets eten helpt wel om de stofwisseling op gang te houden en daarbij de verbranding. Een stukje fruit of een cracker/rijstwafel zou hier goed in passen.

Je lunch klinkt erg lekker, maar bestaat vooral uit koolhydraten en vetten. Brood is een prima lunch, maar een bewustere keuze is bijvoorbeeld volkoren brood met kipfilet, rundvleeswaren, kaas (met tomaat) of ei. In plaats van brood zou je ook heel goed een wrap kunnen eten met bijvoorbeeld sla en gerookte zalm. Iets van groenten/rauwkost verwerken bij de lunch helpt je ook weer om aan de juiste hoeveelheid groenten te komen.

In de middag 4 plakjes komkommer is wel iets, maar niet heel veel. Rauwkost is een gezond tussendoortje, maar dit mag zeker wel iets meer zijn. Je kunt komkommer ook combineren met bijvoorbeeld wortels of paprika en humus of tzatziki om in te dippen. Je kunt dit ook afwisselen met een cracker met Philadelphia en plakjes komkommer of een lekker smoothie (zie ons blog met lekkere smoothie recepten).

S ’avonds combineer je aardappelen, vlees en groenten, prima. Probeer vooral groenten en vlees/vis/kip te eten en aardappelen iets te beperken zolang je wilt afvallen. Groenten zijn makkelijk te combineren. Zo kun je sperziebonen wokken met daarbij bijvoorbeeld paprika, prei of champignons. Aardappelen kun je ook goed vervangen door rijst of quinoa.

Meteen een toetje na het avond eten is eigenlijk geen aanrader, hier kan je beter even mee wachten. Dan heb je in de avond waarschijnlijk ook minder snel lekkere trek. In plaats van roomyoghurt kun je ook voor naturel magere yoghurt kiezen met daarin een stukje fruit of noten.

Mocht je in de avond nog steeds trek hebben dan kun je heel goed een handje ongezouten noten nemen of bijvoorbeeld een eierkoek of rijstwafel. Goede alternatieven om de chips en chocolade te laten staan. Probeer over de gehele dag ook wat vaker water te drinken, zodat je voldoende vocht binnen krijgt.

Ben je nieuwsgierig of jouw eigen eetpatroon verantwoord is? Houd dit een dag bij, vermeld je geslacht, gewicht, lengte, doel en sportgedrag en stuur het op naar socialmedia@deen.nl en je krijgt van ons de nodige tips om je dag gezonder te maken.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.