header-bewust-lekker-0-0

Het eetdagboek van Janneke

#EETDAGBOEK

Bewust en lekker eten is niet moeilijk, maar met wat handige tips maak je het net wat gezonder. Door middel van een eetdagboek verkrijg je inzicht in je huidige eetpatroon. Met behulp van dit inzicht kan je slimmere keuzes maken voor een meer gebalanceerd dieet. Wij helpen je daar graag bij! Elke week plaatsen wij op onze blog een eetdagboek van een collega of klant bij DEEN , om jullie te inspireren!

Dit eetdagboek is van Janneke:

  • Geslacht: Vrouw
  • Leeftijd: 33 jaar
  • Lengte: 1.78 meter
  • Gewicht: 82 kilo
  • Sport: 3-5 keer per week (groepslessen)
  • Doel: 75 kilo en op gewicht blijven

Eetdagboek

  • 6.15 uur een gekookt ei
  • 9.00 uur 50 gram (niet gesuikerde) muesli met 250gr 3% vet Turkse yoghurt
  • 11.00 uur 1 kiwi en 1 sinaasappel
  • 12.00 uur salade met 'bloemkoolcouscous', geitenkaas, courgette, tomaatjes, veldsla, paprika, munt en olijfolie
  • 14.00 uur 2 boterhammen met dieet becel en 30+ kaas of verse pindakaas
  • 15.00 uur 2 tomaten
  • 16.30 uur een paprika en 200gr wortelen
  • 18:30 uur rode curry (Fairtrade) met diverse groenten en kip, met zilvervliesnoodles
  • Ongeveer 2.5 liter water, 4 zwarte koffie, 3 thee
  • Als ik nog besluit te gaan sporten eind van de middag neem ik nog een extra boterham en/of een hand rauwe gemende noten

Reactie

We willen graag beginnen met zeggen dat je goed bezig bent en dat je eetpatroon er al erg verantwoord uit ziet! Je bent goed op de hoogte van de behoeftes aan voedingsstoffen en deze krijg je mooi over de dag verdeeld binnen. Je maakt bewuste keuzes en sport al redelijk veel.

Aangezien je nog steeds een doelstelling hebt om af te vallen, hebben we iets meer contact gehad over je werksituatie en de sport die je beoefend. Ook daarmee ben je op de goede weg. Als je in een sportschool sport is het altijd goed om groepslessen (cardio) af te wisselen met fitness (kracht). Juist de krachtoefeningen kunnen net nog wat extra brengen omdat je hiermee bijvoorbeeld andere spieren gebruikt.

Het is erg goed dat je meteen bij opstaan een ei eet als ontbijt. Deze bevat voldoende eiwitten, waardoor je spijsvertering direct op gang komt.

De tussendoortjes pak je goed mee, fruit in de ochtend en groente/rauwkost in de middag. Zo krijg je voldoende vitamines binnen. In de avond, zeker na het sporten zou je ook altijd nog iets kleins kunnen eten. Na het sporten bijvoorbeeld kwark of yoghurt en op andere avonden ongezouten noten, rauwkost of een paar blokjes kaas.

Als je graag af wil vallen is het verstandig de verhouding tussen de verschillende voedingsstoffen goed in de gaten te houden. Je hebt aangegeven geen lichamelijk zwaar werk te hebben waardoor je overdag iets minder koolhydraten nodig zult hebben. Op deze dag krijg je op meerdere momenten koolhydraten binnen: muesli in de ochtend, brood in de middag en bij de avondmaaltijd de noodles.

Je maakt een verstandige keuze door niet gesuikerde muesli en zilvervliesnoodles te nemen.

Mocht je af en toe de koolhydraten verder beperken dan zou je er voor kunnen kiezen om de muesli in de yoghurt te vervangen voor fruit. Let er wel op dat fruit natuurlijke suikers bevat, en teveel hiervan is ook niet aan te raden. Zoek hier voor jezelf een balans in, zodat je over de gehele dag voldoende fruit eet.

Een andere optie is het aanvullen van de salade met bijvoorbeeld vis zoals tonijn of gerookte kip en/of noten toevoegen. De salade zal daardoor meer vullen waardoor je het brood kan weglaten of eventueel kan vervangen door een cracker (met een plakje kaas).

Probeer in de avond de focus te leggen op groente in combinatie met vlees/vis/kip. Pasta, rijst en aardappelen bevatten namelijk relatief veel koolhydraten. Deze heeft je lichaam nodig om goed te kunnen functioneren maar als je graag af wilt vallen dan kun je de inname hiervan iets beperken.

Verder is het essentieel om voldoende variatie in je eetpatroon te verwerken. Als je iedere dag hetzelfde eet kan het gebeuren dat je van bepaalde voedingsstoffen te weinig binnen krijgt. In vis zitten bijvoorbeeld weer gezonde vetten welke het lichaam niet uit andere producten kan halen.

Hetzelfde geldt voor vitamine B12, wat enkel voorkomt in dierlijke producten als vlees en zuivel.

Houdt de blog in de gaten voor snelle, gezonde en vooral lekkere recepten!

Ben je nieuwsgierig of jouw eigen eetpatroon verantwoord is? Houd dit een dag bij, vermeld je geslacht, gewicht, lengte, doel en sportgedrag en stuur het op naar socialmedia@deen.nl en je krijgt van ons de nodige tips om je dag gezonder te maken.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.