header-bewust-lekker-0-0

Het witte goud

#ASPERGE

Het is weer tijd voor asperges, maar wees er snel bij, want het seizoen is maar kort. Traditioneel worden de asperges gekookt en geserveerd met gekookte eieren, ham en aardappels. Maar wokken, grillen, bakken en zelfs frituren kan ook. Ik vind het zelf erg lekker om ze te roerbakken in een wok. Op het laatste doe ik er dan nog een gekookt ei doorheen.

Zelf ben ik dol op asperges, maar zie ik altijd wel een beetje op tegen het schillen. Toch is het makkelijker dan veel mensen denken. En met een goede dun- of aspergeschiller ben je zo klaar. Als de asperge niet voldoende geschild is, kan hij draderig of taai zijn. Heb je geen aspergepan? Een grote kookpan kan ook.


Heb je witte asperges gekocht wikkel ze direct na thuiskomst in een vochtige theedoek en leg ze in de koelkast. Dan is de kans op uitdrogen het kleinst en zo kun je ze nog 2 tot 3 dagen bewaren. Vind je het zonde om de schil weg te gooien? Van de schillen kun je ook soep trekken of saus maken. Groene asperges hoeven niet geschild te worden, en kun je direct verwerken.


Wist je dat asperges boordevol vitaminen zitten, zoals vitamine K, vitamine C, vitamine B1, B2, vitamine E en foliumzuur. En nog een fijne bijkomstigheid; er is vrijwel geen ander voedingsmiddel bekend dat zo weinig calorieën en tegelijkertijd zoveel belangrijke vitaminen en andere voedingsstoffen bevat.


We hopen dat we je overtuigd hebben, dat asperges terecht het witte goud genoemd worden. Hierbij wat lekkere recepten, zodat je de komende weken volop kunt variëren, met deze heerlijke seizoensgroente.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.