header-bewust-lekker-0-0

Zoete kersen

#KERSEN

In de maanden juni en juli kun je weer volop genieten van Nederlandse kersen. In deze periode eten we de zogeheten “zoete” kers. Heerlijk zoet van smaak en je eet deze kersen zo uit het vuistje. Wist je dat er ook zure kersen bestaan? Deze kersen worden meestal voor de industriële bewerking gebruikt; deze vind je bijvoorbeeld terug in potten op siroop.

Kersen zijn lekker, en heel erg gezond maar wist jij het volgende allemaal al over deze gezonde zoete snack?

- Kersen zijn rijk aan vitamine A. in 100 gram kersen zit maar liefst 43% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine A. En daarnaast bevatten kersen ook veel vitamine C. Naast dat kersen veel vitamines bevatten bestaan ze voor 75% uit water en bevatten ze maar weinig calorieën. Deze vitaminebommetjes kun je dus gerust op je dagelijkse menu zetten.

- Kersen bevatten veel vezels, en bevorderen daarom een goede darmwerking. Maar sla hier ook niet in door, want dan kan het zijn dat je vaker naar de toilet moet dan je normaal doet.

- Kersen worden in verband gebracht met een goede nachtrust omdat ze een natuurlijke bron van melatonine zijn. Dit stofje wordt in je lichaam aangemaakt wanneer het donker wordt, om je slaapcyclus te reguleren. Extra melatonine kan er voor zorgen dat je sneller slaperig wordt. Dus heb je last van een slechte nachtrust? Neem dan als avondsnack eens wat kersen.

- Volgens onderzoekers kunnen kersen ontstekingsremmend werken, en voor verlichting zorgen bij patiënten met reumatische aandoeningen zoals artritis en jicht.

- In België wordt de zoete kers “kriek” genoemd. Ze maken er zelfs bier mee! Ze laten dan zure kersen gisten in Lambiek bier.

Heb je inmiddels heel veel zin gekregen in kersen? Ren dan nu snel naar de winkel, want dit zomerfruit is maar kort verkrijgbaar.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.