header-bewust-lekker-0-0

Koolhydraatvervangers

#KOOLHYDRAATVERVANGER

De zomer is in aantocht en dan kunnen de bikini’s en zwembroeken weer uit de kast. Voor veel mensen is dit een moment om bewuster te gaan eten en op de kilo’s te letten. Een manier om af te vallen, kan het minderen van koolhydraten zijn.


Koolhydraten zitten vooral in pasta, rijst, aardappelen, brood en bijvoorbeeld crackers. Door dit uit je voedingspatroon te schrappen, krijg je minder koolhydraten binnen. Deze producten vormen vaak de basis van een gerecht en zijn niet altijd makkelijk of lekker om weg te laten. Gelukkig zijn er zeker alternatieven J.


Ben je op zoek naar pastavervangers voor de avondmaaltijd? Denk dan ook eens aan koolhydraatvervangers op basis van groenten. Hiermee kun je meer groenten toevoegen aan je maaltijd en tegelijk het aantal koolhydraten minderen.

  • Spaghetti of andere pastasoorten; kun je vervangen door sliertjes rauwe courgette, wortel of bijvoorbeeld biet. Deze groenten kun je rauw eten, dus enkel kort opwarmen, door er bijvoorbeeld kokend water over heen te gieten, is dan voldoende. Even kort roerbakken is ook lekker. Hierbij kun je een magere pastasaus maken op basis van bijvoorbeeld tomaten, ui en knoflook.
  • Frites; zelfs “zondag patat dag” kan vervangen worden door een bewustere versie. Bereiden in de oven is een goed alternatief, maar frites gemaakt van groenten vinden we zelf erg lekker! Groenten die je hiervoor kunt gebruiken zijn onder andere zoete aardappel, pastinaak, koolraap en wortel.
  • Rijst; kan vervangen worden door vermalen broccoli of bloemkoolroosjes. Ook deze groenten kunnen rauw gegeten worden, maar zijn net iets lekkerder als je ze even opwarmt door bijvoorbeeld kort te koken of te roerbakken. Hiermee maak je in een handomdraai een “rijstgerecht” zonder rijst!


Heb je iets minder tijd om dit zelf te maken? DEEN verkoopt kant en klare varianten vanuit de groentekoeling. Met deze heerlijke variaties vliegen de extra winterkilo’s er vanzelf weer af.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.