bewustenlekker

Lekker naar buiten!

#BUITENLUCHT

Het is weer langer licht, de zon begint goed te schijnen en de temperatuur loopt al iets op. Een goed moment om meer naar buiten te gaan en zo te proberen iets meer te bewegen. Buiten zijn heeft vele voordelen voor je fysieke en mentale gesteldheid. Of je nu fanatiek buiten gaat sporten, of liever een korte wandeling maakt, het is toch heerlijk om in de buitenlucht te zijn?!

Buiten zijn maakt bewegen vaak eenvoudiger en door de groene omgeving lijkt het soms zelfs minder inspanning te kosten. Mooi zonnig weer geeft vaak een gevoel van energie en daarnaast werkt de natuur positief op de hersenen. Tijdens een wandeling door het bos wordt de concentratie verhoogt, gaan je hersenen sneller werken en word je creatiever. Je kunt de dagelijkse dingen even laten varen en met een “frisse kop” terug komen. En als de zon schijnt, kom je door buiten te zijn, vrij gemakkelijk aan jouw dagelijkse dosis vitamine D. Wat zorgt voor de groei en behoud van stevige botten en tanden.

Buiten in de natuur zijn kan rustgevend werken en zelfs een positief effect hebben op het stressniveau. Door er alleen al naar te kijken en door heen te lopen/fietsen, kun je je al een stuk beter voelen. Ook de frisse geur van de natuur speelt hierin mee, daar krijg je toch direct een goed humeur van?!

Probeer dus iedere dag eventjes de buitenlucht op te zoeken, bijvoorbeeld:

  • Een wandeling maken tijdens je pauze.
  • Net even een langer rondje te wandelen met partner, vrienden of een hond.
  • Pak vaker de fiets in plaats van de auto.
  • Op vrije dagen een buitenactiviteit plannen.
  • De tuin bijwerken.

Ook tuinieren is hartstikke goed voor je. Je kunt even helemaal je hoofd leeg maken en je bent te gelijk lekker in beweging. Wist je namelijk dat je met grasmaaien (wel een handmaaier en een aardig gazonnetje natuurlijk) zo 420 kcal verbrandt? Maar ook met het water geven van de planten verbrand je zo 105 Kcal. Hoe groter en voller de gieter, hoe zwaarder het wordt.

Heb je kinderen, neem ze dan lekker mee naar buiten! Voor kinderen wordt geadviseerd om iedere dag minimaal 1 uur te bewegen. Door lekker buiten te spelen na schooltijd, is dit zo bereikt. Zeker in de zomer vermaken zij zich buiten wel, en ze doen tegelijkertijd een gezonde dosis vitamine D & frisse lucht op. Kinderen worden hier net als jij veel fitter van.

Geniet van de lente en ga lekker naar buiten!

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.