header-bewust-lekker-0-0

Lekkere trek

#LEKKERETREK

Als je bewuster of gezonder wilt eten, kan het soms moeilijk zijn om verleidingen te weerstaan. Spontaan zie je overal lekkere dingen en loopt het water je al in de mond bij de gedachten hieraan. De “lekkere trek” kan ontzettend lastig te weerstaan zijn, maar met deze tips kom je hopelijk al een heel eind. Want ook wij kennen deze momenten maar al te goed!

Veel mensen krijgen als ze thuis komen na het werk, vlak voor het eten trek in iets lekkers. En misschien merk jij het ook wel als je bijvoorbeeld een vrije dag hebt en je niet in je dagelijkse structuur zit; het sneller grijpen naar een lekker, en vaak iets ongezonder tussendoortje.

Hoe kun je dit tegengaan?

  • Ga eens kritisch door de keuken en de voorraadkast heen. Hoe snel heb je iets van snoep of koek te pakken? Probeer deze producten niet in het zicht te zetten, dus bijvoorbeeld in een dichte bak en niet binnen handbereik. Je zult meer moeite moeten doen om deze producten te vinden en grijpt er dan misschien minder snel naar.
  • Probeer geen tussendoortjes in het zicht te leggen. Door deze toevallig tegen te komen kun je snel in de verleiding komen deze te pakken terwijl je misschien helemaal niet zoveel trek hebt.
  • Haal gezonde tussendoortjes in huis zoals fruit, ongezouten noten, snackwortels of snoeptomaatjes. Zet deze juist wel binnen handbereik. Als je dan thuis bent en je hebt lekkere trek neig je toch sneller naar deze producten. Zorg bijvoorbeeld altijd voor een goed gevulde fruitschaal.
  • Kijk ook eens goed naar de inhoud van de koelkast, staan hier bijvoorbeeld veel gesuikerde dranken in? Vervang deze dan voor een fles water met daarin vers fruit of een lekkere smoothie.
  • Maak een boodschappenlijstje voordat je naar de supermarkt gaat, zodat je alleen haalt wat nodig is en je minder in de verleiding komt om andere producten mee te nemen. Als je het moeilijk vindt om elke dag een gezonde maaltijd te verzinnen zou je 1 of 2 keer per week een dagmenu kunnen maken. Dan maak je direct een boodschappenlijst en hoef je hier de rest van de week verder niet meer over na te denken.
  • Buitenhuis zijn ook veel verleidingen en is het soms nog lastiger. Het helpt wel als je de omgeving ook laat weten dat je bezig bent met bewuster eten. Wie weet willen ze wel mee doen of snappen ze beter de keuzes die je maakt.
  • Ga je vaak uit eten? Nodig dan een keer mensen uit om bij jou thuis te komen eten en maak een lekker gezond gerecht. Of ga ik een restaurant voor een gezondere keuze van de menukaart; een rijk gevulde salade, biefstuk zonder saus en frites of bijvoorbeeld een groentegerecht. In plaats van het dessert zou je ook alleen een kopje thee of koffie kunnen nemen.

Kortom genoeg opties om je op weg te helpen het allemaal iets makkelijker te maken. Als je de gang er eenmaal in hebt, zul je zien dat het steeds simpeler wordt om vol te houden.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.