header-bewust-lekker-0-0

Meal prepping

#MEALPREPPING

Misschien heb je wel eens gehoord van de term “meal prepping”. Simpel gezegd houdt het in dat je je maaltijden voor een langere periode (meestal een week) voorbereid. Op deze manier kun je een hoop tijd besparen, en als je het slim doet ook een hoop geld. Gun jezelf hier iedere week een half uurtje voor.

Loop je koelkast en voorraadkast even goed na voordat je de wekelijkse “grote” boodschappen gaat doen. Plan voor alle dagen in wat er als ontbijt, lunch, diner en als snack genuttigd gaat worden en maak hiervoor een boodschappenlijst. Uiteraard hoef je je niet aan de exacte planning per dag te houden, maar door een grove planning te maken neem je alle dagen mee in de boodschappenlijst. Of je nu woensdag of vrijdag als ontbijt de omelet eet, maakt in principe natuurlijk niet uit. Alle boodschappen heb je toch al in huis ;) Deed je voorheen elke avond na je werk de boodschappen voor dezelfde avond? Dan is het nu een uitkomst dat je dit maar 1 of 2 keer per week hoeft te doen.

Omdat je van tevoren weet wat er de rest van de week gegeten gaat worden, zou je op een vrije dag al veel voorbereidingen kunnen treffen. Kook rijst, groenten of bijvoorbeeld tomatensaus in een grotere hoeveelheid en bewaar deze in porties in de vriezer of koelkast. Als je van plan bent om dit pas 2 tot 3 dagen later op te eten, is invriezen verstandig. Op die manier blijven de meeste vitamines behouden en blijft je eten het meest vers.

We hebben het al eerder gezegd, maar bewaar restjes eten ook zoveel mogelijk. Op een drukke dag waarop je geen zin hebt om te koken, zal je jezelf dankbaar zijn dat je een gezond restje in de vriezer hebt liggen en niet zwicht voor fastfood.

blog-657x328px-4

Door je kinderen te betrekken in het plannen en voorbereiden van het eten, leren zij veel over (gezond) eten en staan ze wellicht meer open voor het uitproberen van nieuwe dingen. Daarnaast is de kans groot dat zij het eten van deze gerechten leuker gaan vinden omdat zij hier zelf aan bijgedragen hebben. 2 vliegen in 1 klap dus!

Vind je het plannen van een gehele week een stap te ver, dan kun je ook starten met het plannen van bijvoorbeeld 3 of 4 dagen. Als dit bevalt kun je het natuurlijk helemaal inplannen zoals voor jou het beste voegt. Dit is vooral afhankelijk van de ruimte in je koelkast of vriezer ;)

Bedankt

Voorlopig is dit onze laatste blog. Mocht je nog vragen hebben op het gebied van gezonde voeding en bewust en lekker leven, dan kun je deze natuurlijk altijd t.a.v. ons insturen. Wij willen je bedanken voor het lezen van onze blogs en wellicht tot later! Groeten, Jascha en Daniëlle

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.