header-bewust-lekker-0-0

Elke dag een handje noten

#NOTEN

Als je een gezonder hartig alternatief zoekt voor een bakje chips of een toastje in het weekend, dan zijn noten een lekkere optie! Noten bevatten veel onverzadigd vet, eiwit, vezels, ijzer & vitamine B. Onverzadigd vet is de “goede” variant en kan helpen bij het verlagen van de cholesterolwaarde in je bloed. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat verzadigd vet beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Mede vanwege deze positieve effecten, staan ongezouten noten in de schijf van vijf van het Voedingscentrum en wordt geadviseerd om iedere dag een klein handje noten te eten. Notenpasta of pindakaas van 100% noot of pinda telt hierbij ook mee.

Ongebrande noten zijn rauw, en niet bewerkt. Deze bevatten alleen de voedingsstoffen die van nature aanwezig zijn. Dit is de meest “gezonde” soort. Walnoten en paranoten worden nooit gebrand, deze vind je eigenlijk alleen rauw.

Gebrande noten worden op hoge temperatuur gefrituurd in olie waardoor een deel van de vitamine & mineralen verloren gaan. Omdat noten van zichzelf al veel gezonde vetten bevatten, nemen ze bij het branden vrijwel geen olie meer op. Gebrande noten worden vaak gezouten of gekruid, wat niet zo gezond is.

In een vegetarisch voedingspatroon kunnen noten een mooie aanvulling zijn om het eiwitgehalte op peil te houden. Veel vleesvervangers bevatten toegevoegd eiwit, waaronder ook noten.

Mocht je niet van noten houden, of allergisch zijn, dan kun je het onverzadigde vet uit noten ook uit andere bronnen halen zoals avocado, vette vis & plantaardige oliën. Pinda’s zijn officieel peulvruchten maar lijken qua samenstelling en gebruik op noten.

Onze favorieten;

  • Macadamia; deze ronde lichtgekleurde soort is iets minder bekend bij het grote publiek maar o zo lekker en gezond!
  • Paranoten; worden ook wel brazil nuts genoemd. Ze zijn vooral interessant voor sporters door het hoge gehalte aan antioxidanten, onverzadigd vet & eiwit.
  • Amandelen; we kennen bruine en blanke amandelen. De laatste soort wordt geblancheerd in water waardoor het vliesje loslaat & de structuur en smaak van de noot iets zachter wordt.

Bewaar noten goed afgesloten op een droge plaats om ze zo lang mogelijk vers te houden. Noten kun je de hele dag door gebruiken; bij het ontbijt door je yoghurt, als broodbeleg, verwerkt in een cake, een handje tussendoor, door een wokgerecht of verkruimeld over een dessert.

Wat is jouw favoriete notensoort?


Recepten met noten


·        Winterse Granola

·        Asperge broccolirisotto met noten

·        Gezonde borrelmix

·        Homemade Granola

·        Avocadosalade met Hazelnoten

·        Bananenbrood met walnoten

·        Frisse smoothiebowl

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.