header-bewust-lekker-0-0

Oranje boven

#ORANJEBOVEN

Het land kleurt langzaamaan oranje en iedereen maakt zich op voor de 50ste verjaardag van onze Koning. Geef jouw maaltijd ook een oranje tintje met onze lekkere sinaasappel-, wortel- en pompoenrecepten. Leuk weetje; als je heel veel wortels eet kleurt jouw huid ook mee. Scheelt weer een potje schmink.

Sinaasappels:

  • Naast dat ze boordevol vitamine C zitten, zijn er nog meer leuke weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat sommige mensen heel gelukkig worden van het ruiken aan een sinaasappel? De geur van sinaasappels maakt namelijk het stofje serotonine aan en juist hiervan kan iemand heel vrolijk worden.
  • Naast oranje, zijn er ook groene, groengele en rode sinaasappels verkrijgbaar. Alle onrijpe sinaasappels zijn altijd eerst groen. Bij rijping verkleuren ze naar gele en oranje tinten, deze kleuring is ook afhankelijk van het klimaat: sinaasappels die in de tropen groeien (bv. Suriname, Venezuela) missen de koude nachten, waardoor ze niet sterk kleuren en overwegend groen blijven.
  • Er bestaan ongeveer 2000 verschillende sinaasappelrassen maar hiervan worden er ongeveer 100 op grote schaal geteeld.
  • Handig ezelsbruggetje: Sinaasappels worden vaak in gekleurde netjes verkocht, de rode netjes bevatten handsinaasappels, de groene perssinaasappels.
  • Oorspronkelijk komt de sinaasappel uit het zuiden van China en dat zien we terug in de naam: China’s appel.


Wortels:

  • Wortels bevatten veel béta-caroteen, wat in het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Deze vitamine is onder andere goed voor de ogen, maar ook voor de huid en de weerstand.
  • Het stofje béta-caroteen zorgt voor de mooie oranje kleur in wortels. Maar wist je dat het eten van veel wortels (of het drinken van wortelsap) ervoor kan zorgen dat je huid een licht oranje/bruine tint krijgt? Hiervoor moet je dagelijks wel veel binnen krijgen, dus maak je niet druk als je af en toe snackt met een portie worteltjes.
  • Wortels geven een verzadigd gevoel omdat deze veel vezels bevatten. Daarom zijn ze ook ideaal als tussendoortje om mee te nemen naar school of je werk.
  • Oorspronkelijk is een wortel paars, maar door de kruising met een witte/gele wortel is de oranje wortel ontstaan.


Pompoen:

  • Pompoen is zeer gezond, deze bevat veel vezels, wat bij draagt aan een goede darmwerking, maar er zitten ook vitamines en ijzer in.
  • Gekookt vruchtvlees van pompoen kan je prima invriezen, en de pitjes kun je laten drogen en daarna geroosterd door een salade mengen. Ook zou je kunnen proberen om de zaadjes te planten en een pompoenplantje te kweken.
  • Er bestaat ook een spaghetti pompoen. Deze komt uit Japan en na het koken valt de binnenkant als draden uit elkaar.
  • Het schillen van een pompoen kan een flinke klus zijn omdat deze erg hard is. Een manier om dit makkelijker te maken: Snijd de pompoen in grote stukken en kook deze maximaal 10 minuten in een laag water. Door het koken wordt de pompoen zachter en kun je de schil er makkelijker afsnijden.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.