header-bewust-lekker-0-0

Verrassend plantaardig

#PLANTAARDIG

Steeds meer mensen kiezen één of meerdere dagen per week voor een warme maaltijd zonder vlees. Dat is een hele goede ontwikkeling! Ten eerste omdat vlees, met name rood en bewerkt vlees zoals worst, biefstuk of hamburgers, niet bijdraagt aan een betere gezondheid. Daarnaast is minder vlees eten ook beter voor onze leefomgeving, omdat de productie van plantaardig voedsel veel minder broeikasgassen uitstoot dan de productie van dierlijk voedsel.

Het aanbod aan vleesvervangers in de supermarkt wordt steeds groter, wat het gemakkelijker maakt om een alternatief te vinden voor vlees. Maar wist je dat vleesvervangers in de vorm van burgers of worstjes niet de gezondste keuze zijn? Deze producten zijn nog steeds bewerkt en bevatten vaak veel vet en zout. Kies daarom wat vaker voor andere alternatieven, zoals noten, zaden, paddenstoelen of peulvruchten.

Vooral de laatste lenen zich er goed voor om heerlijke, voedzame en vaak ook goedkope maaltijden te bereiden. Denk aan een lekkere chili met kidneybonen, bruine bonen, mais, paprika en tomatenblokjes. Of maak een goedgevulde vegetarische erwtensoep van gedroogde (split-)erwten. Kikkererwten zijn trouwens heerlijk als gezonde snack als je ze met wat kruiden en olie in de oven knapperig bakt. Daarnaast zijn ze ook lekker in een salade of als verrijking in bijvoorbeeld een tomatensoep.

Ik hoor vaak dat mensen het moeilijk vinden een hartig vegetarisch alternatief te vinden voor op de boterham. Kaas ligt voor de hand, maar is niet per se gezonder. Een goed alternatief is dunne plakjes (gebakken) tofu op je boterham. Lekker met een beetje mosterd of kruiden naar smaak. Andere gemakkelijke alternatieven zijn pesto, tapenade, hummus, baba ganoush, plakjes avocado of gegrilde groenten. Notenpasta’s zoals 100% pindakaas zijn ook een heel gezond hartig broodbeleg. Associeer je dit met zoet? Dan maak je het hartiger met een beetje sambal. Er zijn ook andere notenpasta’s te koop, zoals amandelpasta of sesampasta (tahin).

Laat je eens inspireren door alle mogelijkheden om verrassend en lekker plantaardig te eten! Je zult zien dat het steeds gemakkelijk wordt en dat je automatisch ook gezonder gaat eten.

Pauline Vinke - voedingswetenschapper, docent en diëtist.

Lees meer op Iamafoodie.nl

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.