header-bewust-lekker-0-0

Snelle maaltijden

#SNEL

Iedereen kent het wel; als je s'avonds na een lange dag uit je werk komt of de kinderen opgehaald hebt, moet je nog verzinnen wat er gegeten gaat worden. De inspiratie is dan ver te zoeken en lang in de keuken staan, daar heb je al helemaal geen zin in! Een lekkere gezonde en vooral snelle maaltijd is dan een uitkomst. Omdat wij dit maar al te goed herkennen delen we graag een aantal van onze ideeën, zodat jij binnenkort iets relaxter de avond kunt beginnen.

Uiteraard zou je er voor kunnen kiezen om een kant en klaar maaltijd of pizza in huis te halen, even opwarmen en klaar ben je. Maar deze producten zijn over het algemeen iets minder gezond dan een vers gekookte maaltijd. Als je zelf aan de slag gaat, heb je in eigen hand hoeveel groente je toevoegt en hoe gezond de maaltijd wordt. In de eigen keuken van DEEN worden elke dag verse maaltijden gekookt welke dezelfde dag nog in de winkel te verkrijgen zijn. Maar zelf iets maken hoeft ook niet moeilijk te zijn of veel tijd te kosten.


Gevulde salades

Eén van de makkelijkste snelle maaltijden is natuurlijk salade. Meng de slasoort die je lekker vindt met een eiwitbron als vlees, vis, kip of bijvoorbeeld peulvruchten voor een goede basis. Daarna kun je ingrediënten toevoegen die je toevallig in de koelkast hebt liggen of waar je op dat moment zin in hebt. Je kunt eindeloos variëren met groentesoorten en zelfs met fruit!

Lees hier ook onze blog over salades.


Volkoren wraps met gebakken gekruide kip of vega stukjes

Hier verwerk je makkelijk extra groente in door kort reepjes paprika, courgette, ui, champignons of bijvoorbeeld mais mee te bakken. Uiteraard kun je de wraps vullen met alle soorten vlees, vis of groenten die je lekker vindt. Top ze af met een wortelsalade, plakjes tomaat en komkommer of blaadjes sla. Wraps kun je ook vullen met koude ingrediënten zoals plakjes gerookte zalm, carpaccio, kipfilet of zelfs roerei. Dan is je maaltijd nog sneller klaar!


Verse soep

Kook kleingesneden groente in ruim water met een blokje bouillon terwijl je zelf even bijkomt op de bank of alle tassen uitpakt en het huis op orde brengt. Door voorgesneden groenten (bijvoorbeeld broccoli, prei of pompoen) te gebruiken bespaar je tijd maar zelf snijden kan natuurlijk ook. Een andere mogelijkheid is het grillen van gesneden tomaten en paprika in de oven. Hierna pureer je deze met een beetje bouillon tot een gebonden soep. Lekker met een sneetje brood.


Frittata

Een frittata is een soort gevulde omelet waarin aardappel vaak de basis is. Hieraan voeg je toe wat je lekker vindt, ideaal dus om restjes in te verwerken! In plaats van plakjes gare aardappel, is zoete aardappel ook erg lekker. Dit vul je aan met verschillende soorten groenten als courgette, bloemkool, doperwten, wortel, paprika, prei en ga zo maar door. Je kunt deze maaltijd vegetarisch houden maar vlees(waren) of vis toevoegen kan natuurlijk ook. Snijd de frittata in stukken, schep deze op een bord met salade en aanvallen!

beelden-620x310px


Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.