header-bewust-lekker-0-0

Suiker

#SUIKER

Het schrappen van toegevoegde suikers uit je voedingspatroon kan best een uitdaging zijn. Misschien vind je het moeilijk om zelf vervangende producten uit te kiezen, of weet je niet zo goed in welke producten veel “verborgen” suikers zitten. Vandaag een blog over dit onderwerp.

Suiker is niet per definitie slecht voor je, het is namelijk een brandstof en valt onder koolhydraten. Het levert ons lichaam energie en zorgt er ook voor dat we kunnen denken en bewegen. Wel zou het beter zijn als je alleen suikers binnenkrijgt uit gezonde producten. Want fruit is bijvoorbeeld heerlijk zoet, en dat zijn natuurlijke suikers. Op die manier krijg je naast de fruitsuikers ook vitamines binnen. Het eten van suiker kan zelf een beetje verslavend werken. Je lichaam maakt insuline aan en zorgt voor een suikerpiek in je bloed waardoor je een fijn gevoel krijgt. Daarna volgt snel een daling van het suikergehalte in je bloed en vraagt je lichaam om meer. Op die manier ontstaat er vaak een eetbui waarin je weer opnieuw suiker binnenkrijgt.

Voor een gezond voedingspatroon zou je kunnen letten op de hoeveelheid toegevoegde suikers in producten. Frisdrank bijvoorbeeld bevat veel suiker. Hiervoor in de plaats kan je water (gezoet met fruit) drinken of soorten met een verlaagd suikergehalte. Op de verpakking van deze producten is altijd goed te lezen welke toevoegingen er in zitten.

In snoep en koek zitten ook vaak een hoop toegevoegde suikers en als tussendoortje zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor iets van rauwkost, zoals wortels of een beetje ongezouten noten.

Ben je meer een zoetekauw? Kies dan voor (gedroogd) fruit, 70% pure chocola of een plakje zelfgemaakt bananenbrood. Helemaal suikervrij eten is onmogelijk, maar je kunt er wel bewust mee omgaan. Bij DEEN zijn er bijvoorbeeld vervangers met minder suiker of zonder toegevoegde suikers verkrijgbaar van Diablo en Free-ist.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.