header-bewust-lekker-0-0

Tussendoortjes

#TUSSENDOORTJES

Wat is handig om als tussendoortje mee te nemen naar je werk? Vaak wordt dit toch een broodje en een stuk fruit, want dat is snel en makkelijk. Maar er zijn zo veel meer opties en die hoeven helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Ontbijten, lunchen & dineren zijn bij de meeste mensen vrij constant in de dagelijkse bezigheden geïntegreerd. Maar verantwoordelijk en vooral smakelijke tussendoortjes zijn niet voor iedereen simpel te bedenken. En dat, terwijl het eigenlijk niet zo moeilijk hoeft te zijn. Het vergt wel even wat planning maar je zult er achteraf blij mee zijn! Grote kans dat je tussen je grotere eetmomenten een knorrende maag voelt opkomen. Dit kun je voor zijn door op tijd iets kleins te eten. Wij geven de voorkeur aan zelfgemaakte snacks.

Rauwkost

Rauwkost is een ideale snack en zelf neem ik wortels en komkommer mee naar mijn werk. Wortels zijn in portieverpakkingen te koop maar kun je ook zelf even snijden en in een bakje meenemen. Ik neem een halve komkommer mee en deze snijd ik op mijn werk in plakjes. Zo heb ik al twee makkelijke gezonde tussendoortjes. Snoeptomaatjes, kleine augurkjes, reepjes paprika & radijsjes zijn hier ook heel geschikt voor. Als je dit wat saai vindt, zou je hier een dip bij kunnen eten. Wortel en komkommer zijn bijvoorbeeld erg lekker in combinatie met hummus, aioli of tzatziki.

Een lunch is heel makkelijk in te vullen met brood, maar juist iets anders kan ter afwisseling erg lekker zijn. Ik maak de avond van tevoren soms al een salade met daarin bijvoorbeeld gerookte kip, stukjes komkommer, tomaat en walnoten. Deze doe ik in een afsluitbare bak en kan ik de volgende dag zo meenemen.


Fruit

Naast de bekende banaan, appel en sinaasappel, zijn er natuurlijk nog veel meer soorten fruit die makkelijk mee kunnen als tussendoortje. Denk hierbij aan gesneden ananas, meloen, aardbeien, frambozen, mango of bijvoorbeeld stukjes kokos. Warme appel uit de oven met kaneel en noten is erg lekker, ook als dit afgekoeld is.


Hartig

Rijstwafels en crackers kun je beleggen met jouw favoriete gezonde topping. Wat dacht je bijvoorbeeld van avocado, hüttenkäse, pindakaas, hummus, magere vleeswaren, een gekookt eitje of plakjes zalm? En dat aangekleed met een plakje tomaat of komkommer?

Eieren geven een lang verzadigd gevoel en zijn daarom een goed vullend tussendoortje. Zelf neem ik vaak een gekookt ei of omelet(reepjes) mee naar mijn werk, welke ik s’ochtends snel even bereid.

Andere ideeën zijn zelfgemaakte popcorn, een handje noten of olijven en een kopje soep.


Zoet

Ben je meer een zoetekauw? In onze post ‘gezond bakken’ kun je lekkere recepten voor bijvoorbeeld bananenbrood vinden. Het is gemakkelijk om in de avond een plakje uit de vriezer te halen en de volgende dag mee te nemen. Een schaaltje yoghurt of kwark met vers fruit en/of noten is ook gemakkelijk mee te nemen en zorgt voor een vol gevoel.


Drink genoeg

Het klinkt misschien een beetje gek, maar omdat het belangrijk is om elke dag voldoende te drinken, kun je tussendoor ook kiezen voor een kop thee of water met een smaakje.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.