header-bewust-lekker-0-0

Vegetarisch eten is hip!

#VEGETARISCH

Steeds meer mensen kiezen er voor om gedeeltelijk of geheel vegetarisch te gaan eten. Dit betekent dat er geen vlees, vis en schaaldieren meer op het menu worden gezet.

Het schrappen hiervan is tegenwoordig heel gewoon en past prima in een gezond voedingspatroon. Vlees en vis zijn tegenwoordig gemakkelijk te vervangen door peulvruchten, champignons, eieren, sojaproducten, noten, volkoren producten, pitten en plantaardige vleesvervangers. Deze alternatieven kunnen erg lekker zijn, maar dragen ook bij aan een betere wereld. Zo zijn er minder dieren in de vee-industrie, minder uitstoot van broeikasgassen en kan het bijdragen aan een goede gezondheid.

We onderscheiden vegetarisch eten in verschillende groepen:

  • Vegetarisch
  • Dit houdt in dat er geen vlees, vis of schaaldieren worden gegeten. Vegetariërs eten wel dierlijke producten zoals zuivel of eieren.
  • Pescotarisch
  • Hierbij wordt geen vlees gegeten, maar wel vis of schaaldieren. Vaak eet deze groep ook geen zuivel en eieren.
  • Flexitarisch
  • Een flexitariër kiest er bewust voor om niet iedere dag vlees te eten. Vlees wordt dan een paar keer per week vervangen door bijvoorbeeld vis of vleesvervangers. Tegenwoordig eet nog maar 1 op de 5 Nederlanders 7 dagen in de week vlees.
  • Veganistisch
  • Veganisten gebruiken niets van een dier; niet alleen geen zuivel of vlees, maar bijvoorbeeld ook geen honing en of leer. Een veganist heeft een volledig plantaardige levensstijl. Veganisten gebruiken niets van een dier; niet alleen geen zuivel of vlees, maar bijvoorbeeld ook geen honing en of leer. Een veganist heeft een volledig plantaardige levensstijl.

Vooral de flexitariër is een groeiende groep, doordat steeds meer mensen bewust met voeding bezig zijn. Plantaardig en duurzaam eten komt ook terug in de schijf van vijf-adviezen van het voedingscentrum. Met een plantaardig voedingspatroon kun je ook aan de dagelijks aanbevolen voedingsstoffen komen.

Wel is het daarbij van belang dat je genoeg van onderstaande stoffen binnenkrijgt

  • eiwit
  • ijzer
  • vitamine B1
  • vitamine B12
beelden-620x310px

Wat als je geen vlees eet?

Mensen die geen vlees eten hebben 20% meer eiwit nodig dan mensen die dit wel doen. Dat klinkt veel, maar in de praktijk krijgen de meeste mensen meer eiwit binnen dan nodig is. Door hier bewust mee om te gaan en genoeg zuivel, noten, en volkoren producten te kiezen, zal er niet snel een tekort ontstaan.

IJzer uit vlees neemt het lichaam makkelijker op dan ijzer uit plantaardige producten, zoals groente en brood. Wanneer je geen vlees eet, is het daarom verstandig om voor ijzerrijke groente te kiezen. Een bekend voorbeeld hiervan is spinazie.

Vitamine B12 komt enkel voor in dierlijke producten, en daarom wordt vegetariërs die weinig zuivel nemen en veganisten geadviseerd vitamine B12-tabletten te slikken. Ben je veel moe, zie je bleek, voel je wel eens tintelingen in je vingers of heb je last van spierzwakte? Dan kan het zijn dat je een tekort hebt aan ijzer of vitamine B12. Het is dan verstandig om dit te laten controleren bij je huisarts.

spinazierolletjes-620x310px

Vegetarisch koken

Bij DEEN bieden we ook steeds meer vegetarisch & veganistische artikelen aan waardoor het heel makkelijk is om vlees & vis af te wisselen en nieuwe producten te proberen. Zo zijn er bijvoorbeeld lekkere groenteburgers met mais of rode biet. Wil je ook minder vlees eten, probeer dan eens één van deze vegetarische recepten:

Vegetarisch spruitjesschotel

Auberginepakketjes

Vegetarische curry

Spinazierolletjes uit de oven

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.