header-bewust-lekker-0-0

Veilig barbecueën

#BARBECUE

De zomer is hét perfecte seizoen om de barbecue aan te steken. Maar je wilt natuurlijk niet dat die avond in het water valt doordat je ziek wordt.

Een voedselvergiftiging wordt veroorzaakt door bacteriën of virussen die stoffen verspreiden in een voedingsmiddel. Je kunt misselijk worden, koorts krijgen, gaan braken en buikkrampen en diarree krijgen (2). Meestal verdwijnen de symptomen vrij snel weer. Maar je kunt ook één of twee dagen later ziek worden. Dan is er sprake van een voedselinfectie. Dit komt door de bacteriën, virussen of parasieten zelf die in het eten zaten. De klachten zijn vergelijkbaar met die van een voedselvergiftiging en duren tussen de 2 en 9 dagen (1,3). Maar hoe voorkom je dat? 5 tips om niet ziek te worden van avondje barbecue.


  1. Houd rauwe kip, vlees en vis strikt gescheiden van ander producten zoals groenten. Gebruik nooit hetzelfde bordje en bestek om je rauwe kipspiesje naar de barbecue te brengen en weer gegaard op te halen.
  2. Kook grotere stukken kip, vis en vlees voor. De buitenkant lijkt vaak gaar terwijl de binnenkant dit nog vaak niet is. Dus als je bijvoorbeeld kippenpootjes neemt kun je deze beter eerst voorkoken zodat je ze alleen nog maar af hoeft te grillen op de barbecue.
  3. Houd het koel! Dit geldt voor alle producten die je eet tijdens de barbecue, ook voor salades en sauzen. Laat producten niet langer dan 1 a 2 uur buiten de koelkast staan. Hoe warmer het is, hoe sneller bacteriën zich kunnen vermenigvuldigen (en hoe groter de kans dat jij of je gast ziek wordt).
  4. Een dooddoener… Was je handen! Als je rauwe producten (met name kip, vis en vlees) hebt aangeraakt was dan je handen goed om te voorkomen dat bacteriën op producten terechtkomen die je in je mond stopt.
  5. Last but not least: go veggie! Groenten zoals courgette, (gevulde) paprika, aubergine, groene asperges en worteltjes zijn perfect voor op de barbecue. Ze krijgen door het grillen een heerlijke zoete smaak. Denk ook eens aan een gepofte (zoete) aardappel. Het risico op een voedselinfectie of -vergiftiging is veel kleiner!
dea18009-blog-beelden-657x328px

Bronnen

  • Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Wat je moet weten om veilig te eten. RIVM, juni 2015
  • Voedingscentrum. Voedselvergiftiging. Geraadpleegd op 22-05-2018 via http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselvergiftiging.aspx
  • Voedingscentrum. Voedselinfecties. Geraadpleegd op 22-05-2018 via http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedselinfectie.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.