header-bewust-lekker-0-0

Vette vis

#VETTEVIS

Waarschijnlijk heb je wel eens eerder gehoord dat vette vis goed is voor de gezondheid en dat deze de omega 3-vetzuren bevat. Maar wat is dit eigenlijk precies en welke vissoorten worden hiervoor aangeraden?

De onverzadigde vetzuren DHA & EPA worden ook wel de visvetzuren genoemd. En hoewel deze voornamelijk voorkomen in vette vis kunnen ze daarnaast ook in kleine hoeveelheden uit witte vissoorten, schaal- en schelpdieren, eieren en sommige vleessoorten gehaald worden. Er zijn sterke aanwijzingen dat DHA en EPA extra bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten. Daarom is het advies om 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis.

We noemen vis ‘vet’ als er meer dan 10% vet inzit. Dit kun je checken op het etiket. Onder de vette soorten vallen onder andere makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking en sardines. Deze vissoorten kun je zowel vers, uit de diepvries, uit blik of uit pot eten. Alle opties zijn goed, zolang de vis niet in olie bewaard is.

Tips om voldoende vis te eten:

  • Vis is heel geschikt voor in een salade, bijvoorbeeld met makreel, sardientjes of gerookte forel.
  • Vis kan ook heel goed bereid worden op de BBQ, bijvoorbeeld zalm als pakketje met wat groenten daarbij.
  • Vis op brood tijdens de lunch, zoals makreel of tonijn uit blik. Je kunt hier zelf ook een magere makreel of tonijnsalade van maken door de vis te mengen met een klein beetje mayonaise op basis van yoghurt en verschillende kruiden.
  • Vis bevat van nature ook eiwitten waardoor dit een prima vleesvervanger is voor bij het avondeten.
  • Vis leent zich zeer goed als beleg op een toastje of stokbroodje, bijvoorbeeld gerookte zalm of stukjes makreel.

Voor mensen die geen vis willen of kunnen eten, zijn producten die verrijkt zijn met visolie of visoliecapsules een goed alternatief. Vissen halen de visolie uit de algen die ze eten. Visolie is dus ook rechtstreeks uit algen te winnen, en dergelijke supplementen met visolie uit algen zijn ook verkrijgbaar. Aangezien vis meer belangrijke stoffen bevat dan alleen de vetzuren is het beter om voor vis te kiezen dan voor het slikken van visoliecapsules.

(bron: voedingscentrum)

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.