header-bewust-lekker-0-0

Voeding en sport

#VOEDINGENSPORT

Heb jij ook altijd zo’n trek na het sporten? De combinatie sporten en eten is voor veel mensen best lastig. Zeker als je sport om gewicht te verliezen, wil je eigenlijk niet te veel eten na je work-out. Maar hoe zorg je dat je lichaam wel voldoende herstelt?

Wat eet je voor het sporten?

Voor het sporten moet je er eigenlijk altijd voor zorgen dat je niet te veel eet. Daar kun je last van krijgen: je lichaam moet dan sporten en verteren op hetzelfde moment. Bij een minder intensieve les in de sportschool kun je prima een uur voor aanvang nog één of twee broodjes of een stuk fruit eten. Ga je intensiever sporten? Laat er dan een langere tijd tussen zitten. Bovenstaande adviezen zijn algemeen, het hangt sterk af van wat je gaat doen en waar je tegen kunt.


Wanneer is het verstandig om tijdens het sporten te eten?

Voor veel mensen is het niet noodzakelijk om tijdens het sporten iets te eten. Pas na anderhalf uur intensief trainen heeft je lichaam koolhydraten nodig, bijvoorbeeld in de vorm van een sportdrank. Tot die tijd is water voldoende.


Hoe zit het na afloop?

Na het sporten is herstellen belangrijk. Meteen na het sporten heeft het lichaam koolhydraten en eiwitten nodig. Met koolhydraten vul je de energievoorraden weer aan en dat helpt tegen vermoeidheid. De eiwitten zijn noodzakelijk voor herstel en opbouw van de spieren zodat je eventuele spierpijn kunt voorkomen of verminderen.

Kwark en vlees zijn een goede bron van eiwitten, de koolhydraten kun je het beste uit fruit halen. Met 200 milliliter kwark of een halve liter yoghurt en twee stuks fruit krijg je voldoende binnen. Ook een eiwit shake kan je helpen om je voorraden aan te vullen. Als je sport om af te vallen kun je beter iets minder nemen: met kwark en twee stuks fruit krijg je toch zo’n 250 tot 300 kilocalorieën binnen. Beter is het nog om gedurende de dag iets minder te eten en na het sporten voldoende te eten. Zeker als je heel intensief sport, is het aanvullen van de voorraden namelijk erg belangrijk.


Hoe kun je sporten rond etenstijd het beste aanpakken?

Een uur van tevoren kun je het beste een boterham of stuk fruit eten om te zorgen dat je tijdens het sporten voldoende energie hebt. Je avondmaaltijd kun je dan na de training pakken. Het is dan helemaal niet ongezond om nog na achten te eten. Je krijgt met een normale gezonde maaltijd, aardappelen/pasta/rijst, groenten, vlees/vis direct voldoende koolhydraten en eiwitten binnen om te herstellen van de training. Het beste zou dan zijn dat het eten al klaar is, zodat je binnen een half uur na het sporten kunt eten.

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.