bewustenlekker

Voorkom voedselverspilling

#VERSPILLINGSVRIJ

Moet je regelmatig eten weggooien en wil je dat minderen? Met onderstaande tips ga je voedselverspilling tegen.

1. Check je voorraad

Check je voorraadkast, koelkast en vriezer voordat je boodschappen doet. Wat heb je nog in huis? Wat moet als eerste op? Je weet dan wat je écht nodig hebt deze week. Staat er nog een pak yoghurt in je koelkast? Of verloopt de datum van de zak roerbakgroenten bijna? Goed om hiermee rekening te houden. Je hoeft dan bijvoorbeeld maar één pak yoghurt mee te nemen en kunt dan vanavond die roerbakgroenten eten.

2. Maak een planning en boodschappenlijstje

Maak een planning wat je deze week gaat eten en wie er mee-eten op welke dagen. Noteer dit eventueel in je agenda of in een weekplanner. Pas de planning aan als je onverwacht een dag niet thuis eet. Doe je één keer per week boodschappen? Maak dan een weekmenu. Doe je voor een paar dagen boodschappen, bedenk dan voor die dagen wat je gaat eten. Door alvast op te schrijven wat je gaat eten, voorkom je dat je in de winkel te veel eten koopt. En daarmee voorkom je dat je eten moet weggooien omdat je het niet op tijd op krijgt.

Boodschappenlijstje met hoeveelheden

Schrijf per maaltijd op wat je nodig hebt en noteer dit op een boodschappenlijstje. Bijvoorbeeld: ‘spinazie 500 gram’ of ‘sperzieboontjes 400 gram’. Als je van alle producten opschrijft hoeveel je nodig hebt, koop je minder snel te veel. Met een boodschappenlijstje doe je ook minder snel impulsaankopen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die altijd een boodschappenlijstje maken, tot wel 9 kilo voedsel van de afvalbak kunnen redden.

3. Kook op maat

Kook precies op maat. Hoeveel heb je in totaal dus nodig? Een keukenweegschaal kan handig zijn om af te wegen hoeveel je in de pan moet doen. Vooral bij pasta, rijst en couscous is het slim om de porties af te wegen. Deze producten zetten namelijk uit tijdens het koken. Rijst wordt ongeveer 2,5 keer groter en pasta 2 keer zo groot. Hiervan kook je al snel te veel.

4. Bewaar eten op de goede plek

Door eten op de juiste plek en bij de juiste temperatuur te bewaren blijft het langer goed. Je hoeft dan minder snel iets weg te gooien. Sommige soorten groente en fruit blijven langer goed in de groentelade in je koelkast, en andere soorten juist buiten de koelkast. Brood kun je het beste bewaren in de zak, in een afgesloten trommel. Nog beter kun je brood invriezen en elke dag de boterhammen eruit halen die je nodig hebt. Ook groente en fruit kun je bewaren in de diepvries. Groente kun je het beste even blancheren (kort koken), fruit kun je gesneden in stukjes invriezen. Aardappelen, rijst, pasta en couscous kun je gekookt invriezen. In de vriezer blijft eten minimaal een maand goed.

5. Zet je koelkast op 4 °C

De ideale temperatuur voor je koelkast is 4 °C. Eten bederft dan minder snel en bacteriën groeien nauwelijks. Met de koelkastthermometer kun je controleren of je koelkast koud genoeg staat.

6. Let op de houdbaarheid

Controleer regelmatig je koelkast en vriezer. Staan er producten in waarvan de datum bijna verstrijkt? Bedenk dan wanneer je ze op gaat eten, zodat je niks hoeft weg te gooien. Bederfelijke producten zoals vlees en vis hebben een TGT-datum (te gebruiken tot). Deze kun je beter niet meer opeten na de datum, er kunnen dan namelijk bacteriën zijn uitgegroeid waar je ziek van wordt. Producten zoals melk, yoghurt en kwark hebben een THT-datum (ten minste houdbaar tot). Deze kun je vaak nog wel veilig eten kort na de datum. Belangrijk bij het consumeren van deze producten is het gebruik je zintuigen. Kijk, ruik en proef een beetje of het nog goed is. Producten met een THT-datum die je ongekoeld bewaart, zoals ongekookte pasta en rijst, en blikken en potten groenten en bonen, kun je vaak maanden na de datum nog veilig eten. Bij fruit en groente zonder datum kun je ook je zintuigen gebruiken om het product te beoordelen.

7. Haal meer uit restjes en kliekjes

Ga zorgvuldiger op met kliekjes. Bewaar deze en kijk wat je hiermee nog kunt maken in een volgend recept.

header_voedselverspilling_2

Koelkast tips


  • Zet je koelkast op 4 ºC.
  • Houd zoveel mogelijk dezelfde indeling aan, zodat je altijd weet waar je iets terug kunt vinden. Zet producten die het snelst op moeten vooraan.
  • Bewaar producten zoveel mogelijk in de originele verpakking. Is iets geopend, dek het dan goed af.
  • Restjes kun je na bereiding maximaal 2 dagen in de koelkast bewaren. Laat warme gerechten eerst goed afkoelen, voordat je ze in de koelkast zet. Verdeel ze in kleine porties en gebruik eventueel een kom of pan koud water om restjes sneller af te koelen. Zet ze binnen 2 uur in de koelkast.
  • Heb je een restje groente of fruit over? Bewaar het goed afgedekt in de koelkast.
  • Producten die je gekoeld moet bewaren, zoals vleeswaren of salades, zet je na gebruik zo snel mogelijk terug in de koelkast.
  • Zet de koelkasttemperatuur tijdelijk wat lager als je er veel ongekoelde producten in hebt gelegd.
  • Rauwe producten moeten gescheiden blijven van bereide producten. Dat is vooral belangrijk bij vlees en vis.
  • Rauwe producten zet je onderin de koelkast, boven de groentelades, daar is het het koudst.
  • Doe je eten in afgesloten bakjes of trommels om het te beschermen tegen uitdrogen, bacteriën en andere stoffen. Prijs, materiaal of merk van de bakjes maakt niet uit. Als ze maar goed afgesloten kunnen worden. Kies voor bakjes zonder rare vormen, die je goed kunt schoonmaken en/of in de vaatwasser kunnen. Je kunt stickers gebruiken om de inhoud en datum erop te zetten.
  • 1 keer per 3 maanden je koelkast schoonmaken voorkomt besmetting met mogelijk schadelijke bacteriën.


Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.