header-bewust-lekker-0-0

Wist je dat.....eiwitten

#EIWITTEN

Samen met vetten en koolhydraten, vormen eiwitten de basis van voedingstoffen die ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. We krijgen deze onmisbare stoffen binnen via onze voeding. Eiwitten spelen een grote rol bij de stofwisseling en opbouw en het herstel van cellen en spieren. Genoeg eiwitten eten is daarom erg belangrijk voor een goede gezondheid. Ook helpt een eetpatroon met relatief veel eiwitten om op gewicht te blijven, omdat eiwitten voor een verzadigd gevoel zorgen.

Bij eiwitten denken veel mensen direct aan vlees, eieren en zuivelproducten. Maar er zijn ook planten en vruchten die veel eiwitten bevatten.

zuivel-620x310px

Plantaardige bronnen zijn:

  • brood
  • granen, zoals rijst en pasta
  • peulvruchten, zoals bonen en linzen
  • noten
  • paddenstoelen en producten die hiervan zijn gemaakt

Dierlijke bronnen zijn:

  • vlees
  • vis
  • gevogelte, zoals kip
  • melk (producten)
  • kaas
  • eieren

Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwitten per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwitten voor iemand van 70 kilo. Volgens de richtlijn van de Gezondheidsraad dient voor een volwassen persoon ten minste 10% (maar niet meer dan 25%) van de calorie-inname afkomstig te zijn uit eiwitten.

Uiteraard hangt de behoefte per persoon af van verschillende bijkomende factoren. Ieder mens is immers anders. Zo hebben onder andere kinderen in de groei, personen die vegetarisch of veganistisch eten, zwangere vrouwen en (kracht- en duur)sporters vaak meer eiwitten nodig.

bron: Voedingscentrum

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.