header-bewust-lekker-0-0

Zijn eieren wel zo gezond?

#EIEREN

Zeg je Pasen, dan zeg je eieren. Ze horen bij elkaar net zoals pepernoten bij Sinterklaas en oliebollen bij oud- en nieuw. Maar is het eten van eieren nu wel zo gezond? Voor de duidelijkheid: de gewone varianten. Die van chocolade zijn lekker, maar sowieso niet gezond natuurlijk.

Eieren zijn zeker niet ongezond. Ze bevatten eiwitten, vitamines (A, D en E en diverse B-vitamines) en mineralen zoals ijzer, zink en selenium. Dus ze zitten bomvol voedingsstoffen! Dat eieren lange tijd een negatief imago hebben gehad heeft te maken met het cholesterol en verzadigd vet wat in de dooier zit. Dit verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed een klein beetje. Bij grote hoeveelheden over langere termijn zou dit het risico op hart- en vaatziekten kunnen verhogen. Maar het maximum van 2 eieren per week geldt niet meer zo strikt. Immers, of je te veel cholesterol en verzadigd vet binnen krijgt hangt af van wat je verder allemaal eet. Als je gezond en gevarieerd eet met veel groente, fruit, volkoren granen en peulvruchten en juist weinig snacks, koek en vette dierlijke producten zoals spek en (room)kaas, krijg je niet snel te veel verzadigd vet binnen. En omdat Nederlanders relatief weinig producten eten die veel cholesterol bevatten zoals orgaanvlees en schaal- en schelpdieren is er best ruimte voor een eitje zonder dat je het risico op hart- en vaatziekten verhoogt.

De Gezondheidsraad raadt het eten van meer dan 7 eieren per week af. Het Voedingscentrum heeft dat vertaalt naar een praktische richtlijn van 2-4 eieren per week. Dagelijks meerdere eieren eten voor langere termijn is dus niet aan te raden. Teveel is niet goed, maar dat geldt natuurlijk voor alles. Pasen duurt maar 2 dagen dus een keer een extra ei is echt geen ramp. Geniet vooral van een eitje bij de paasbrunch. En gooi die dooier – ondanks dat die wat vetten en cholesterol bevat – niet weg! Daar zitten juist de vitamines en mineralen in. Wil je dat de kippen ook nog een beetje een leuk leven hebben gehad? Kies dan voor eieren met een Beter Leven keurmerk met 2 of 3 sterren op het doosje.

Vera Wisse - Sportdiëtist & HBO docent

Bronnen:

Deel dit artikel

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies.

Voor meer informatie over het cookiegebruik en het verwerken van gegevens, bekijk ons privacy- en cookiebeleid.