dea17285-puur-hollands-lokale-agf-1260x290px-algemene-header

Groene peulvruchten

#PEULVRUCHTEN

Groene peulvruchten zijn onderdeel van de peulvruchten familie waar bijvoorbeeld bruine bonen, kikkererwten, pinda’s en linzen ook onder vallen. Pinda’s en groene peulvruchten, zoals doperwten en sperziebonen, rekenen we echter tot noten en groente omdat ze daar qua gezondheidseffecten op lijken. Zo bevatten de groene peulvruchten weinig calorieën en zijn ze een bron van vezels en voedingsstoffen.

Sperziebonen uit Nederland

Bij familiebedrijf Boon, dat bestaat sinds 1968, in Zeewolde werken de broers Erik, Jacob en Jan Theunis samen met hun vader Adrie. Op hun akkerbouwbedrijf worden verschillende gewassen geteeld, naast sperziebonen ook spruitjes, uien, aardappelen, wortels en rode bietjes. De allereerste sperziebonen worden eind april gezaaid. Tot half juli wordt er elke keer een stukje land ingezaaid, zodat er constant geoogst kan worden tot eind september/begin oktober. In totaal staat er dit jaar 72 hectare vol. Bij Boon staat duurzaamheid hoog in het vaandel.

Zo worden de sperziebonen Planet Proof geteeld en wordt er gebruik gemaakt van zonne-energie met zonnepanelen en zonneboilers.

Sperziebonen komen oorspronkelijk uit Zuid en Centraal-Amerika, waar de boontjes al sinds de oudheid geteeld werden. In de loop van de eeuwen werden de bonen overgebracht naar Europa en Azië. Wereldwijd zijn sperziebonen in allerlei soorten te verkrijgen. Sperziebonen worden ook wel prinsessenboon of slaboon genoemd. De naam sperzieboon is afgeleid van aspergeboontjes. Deze boontjes danken hun naam aan het feit dat ze volgens oud hollands gebruik net als asperges met gesmolten boter en nootmuskaat werden opgediend. De haricot vert is een variant van de sperzieboon, deze boon is iets slanker en rechter dan de ‘gewone’ sperzieboon. Sperziebonen worden het hele jaar gegeten. Sperziebonen moeten bij aankoop groen, fris en stevig uitzien. Thuis bewaart je ze het best niet in de koelkast, maar op een koele, droge plek. Dan blijven ze nog zo’n 3-4 dagen goed. Wil je ze toch langer bewaren? Dan kun je ze kort blancheren en invriezen.

Koken: 12 - 16 min. • Roerbakken: 10 - 13 min. • Magnetron: 5 - 8 min. Smoren: ca. 20 min. • Stomen: 15 - 20 min.

Snijbonen

Deze lange platte bonen worden gesneden gegeten zodat de smaak het beste tot z’n recht komt. De lichtzoete snijbonen hebben een volle, typische bonensmaak. Heerlijk als bijgerecht, in een fritatta of in combinatie met andere groente of peulvruchten zoals witte bonen.

Koken: 10 - 15 minuten • Roerbakken: ca. 10 minuten • Magnetron: 5 - 8 min. • Smoren: 13 - 15 minuten • Stomen: 15 - 20 minuten

Tuinbonen

Deze gezonde boontjes, die heel veel vitamine B en C bevatten, zijn een echte zomergroente. De viltachtige peul haal je er vanaf en na het koken kun je de boontjes eventueel nog dubbel doppen door ook het stugge velletje om de boon heen te verwijderen. De boontjes zijn heerlijk in een salade, door een pastagerecht of als groente bij de Hollandse aardappels, groente, vlees.

Koken: 5 - 10 min. • Magnetron: 5 - 8 min. • Smoren: 10 - 15 min. Stomen: 10 - 15 min.

Peultjes

Je kunt de hele peul eten, heerlijk heldergroen, plat en knapperig met een zoete bite. Peultjes worden veel gebruikt in Oosterse wokgerechten maar zijn kort geblancheerd ook heerlijk in een salade of bij een lekker stukje kabeljauwfilet.

Koken: 5 - 7 min. • Roerbakken: 3 - 5 min. • Magnetron: 3 - 5 min. Smoren: 8 - 11 min. • Stomen: ca. 5 min.

Sugar snaps

Sugar snaps kun je, net als peultjes, helemaal eten. Sugar snaps zijn heldergroen, bol en knapperig en hebben een zoete smaak. De knapperige sugar snaps zijn heerlijk in een noedselsoep, door een wokgerecht of in een salade.

Koken: 3 - 5 min. • Roerbakken: 3 - 5 min. Magnetron: 3 - 4 min.

Wist je dat.....groene peulvruchten niet rauw gegeten kunnen worden? Er komt van nature namelijk een lectine (een gifstof) voor in rauwe groene peulvruchten. Altijd even koken of blancheren dus!

Deel dit artikel

Cookie-instellingen
Je kunt hieronder de cookie-instelling kiezen en accepteren: