Op safari bij DEEN

Op supermarkt-safari voor de gezondheid

Zwaag, april 2019 - ''Het maakt mij niet uit of ik nu met deze of met die andere peperkoek honderd jaar word’’. Zegt de 94-jarige Feld Bennis tegen haar 41-jarige kleindochter.

Het duo is op supermarkt-safari bij Deen in Bangert en Oosterpolder in Zwaag. Ze hebben opdrachten meegekregen en staan nu te twijfelen welke peperkoek ze mee zullen nemen. Want ja, in de een zit meer suiker, in de ander meer calorieën. Welke neem je dan, als je de gezondste keuze wil maken? Even verderop hebben Gea Rood (53) en Ans Sachs (70) een soortgelijk probleem, zij het bij het zuivel-schap ,, Ik neem gewoon altijd de yoghurt die ik lekker vind, soms met fruit en soms niet. Maar van die natuuryoghurt of kwark moet ik niks hebben. Dat krijg ik ’s ochtends echt niet naar binnen.’’ Een diëtiste kijkt even mee en geeft het duo vervolgens advies en uitleg. Met name dat een yoghurt met veel eiwitten en minder suiker de gezondere optie is. ,,We zijn buren’’ legt Sachs uit. ,,We gaan samen wandelen of turnen. Dan zijn veel eiwitten natuurlijk belangrijk voor de spieren.’’

De supermarkt-safari is een idee van supermarktketen Deen en zorgorganisatie Omring. Die de handen ineengeslagen hebben om ouderen in West-Friesland gezonder te laten eten. ,, We hebben hier in de regio een dubbele vergrijzing’’. Weet Maureen Wijnschenk, communicatieadviseur bij Omring. ,,Daarom willen we mensen hier gezond oud laten worden. Tegenwoordig krijgen kinderen al van jongs af aan veel informatie over gezond eten, maar vroeger was dit natuurlijk een stuk minder.

De vijf aanwezige koppels krijgen een half uur de tijd om verschillende opdrachten te doen. zo moeten ze onder meer een product uit de rekken meenemen waar ze zelf vragen over hebben. De safari is slechts een klein onderdeel van de samenwerking tussen Deen en Omring. De zorgorganisatie verspreidde ook een kortingsvoucher onder ouderen, waarmee zij 25 procent korting krijgen op groente en fruit. Bennis’ ouders hadden vroeger een grote kruidenierswinkel. Nu is ze op haar gezegende leeftijd vooral blij dat ze nog naar de supermarkt kan. ,,Ik doe altijd samen met mijn dochter boodschappen. Koken doe ik nog altijd zelf!’’ Het looprek ondersteunt de kranige dame. Als een van de wielen even blokkeert, zorgt de vrouw er met een welgemikte schop voor dat ze haar weg kan vervolgen op zoek naar gezonde producten.

Minister lovend over initiatief van DEEN en Omring voor gezondere ouderen

Hoorn, april 2019 - Supermarktketen Deen en zorgorganisatie Omring hebben de handen ineengeslagen om ouderen in West-Friesland gezonder te laten eten. Ze komen hiervoor elke maand samen met nieuwe acties en activiteiten. Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid is dermate enthousiast over de aanpak dat hij deze samenwerking landelijk als goed voorbeeld noemt.

DEEN en Omring zijn eind januari met hun samenwerking gestart om ouderen te stimuleren gezond te eten. “Juist bij het ouder worden is het van groot belang om te letten op je voeding. Voldoende inname van eiwitten om spiermassa te behouden is belangrijk, net als kleinere porties eten om niet te zwaar te worden”. Zegt Petwin Verkerk van Omring.

De bedachte acties om dit te bereiken zijn praktisch. Omring heeft via haar eigen magazine een kortingsvoucher onder ouderen verspreid, waarmee zij van 1 t/m 23 maart 25 procent korting kregen op groente en fruit in alle Deen-supermarkten. Een nieuwe kortingsactie is in de maak. Daarnaast organiseren de twee West-Friese partners bijeenkomsten voor ouderen waarin zij vertellen wat de nut en noodzaak is van gezond eten.

“Ook gaan we op 3 en 11 april met ouderen op safari in een supermarkt”, aldus Verkerk. “Op deze safari krijgen ouderen van een diëtiste opdrachten die hen helpen om de goede keuzes te maken voor het schap.” De supermarkt-safari’s vinden in de DEEN in Bangert Oosterpolder in Zwaag plaats. Per keer mogen er tien ouderen meedoen. Zij mogen zich hiervoor aanmelden via de website www.omring.nl of via 088-2068910. Bij grote animo volgen meer safari’s.

De gezamenlijke aanpak is minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid opgevallen. Zijn ministerie stimuleert via het zogenoemde Pact voor de Ouderenzorg initiatieven om de ouderenzorg te verbeteren. Met name gericht op preventie. Namens De Jonge noemde Erik Gerritsen, secretaris-generaal van zijn ministerie, de samenwerking van Omring en DEEN gistermiddag publiekelijk als voorbeeld hoe het moet. Juist de niet-alledaagse samenwerkingen tussen een commercieel bedrijf en een zorginstantie ziet de bewindsman als relevant voor de toekomst. Gerritsen hief DEEN en Omring op het schild in Nieuwegein, waar driehonderd organisaties – zoals ziekenhuizen, welzijn- en vrijwilligersorganisaties – met elkaar in gesprek gingen over gezonde voeding en ouderen. DEEN en Omring lieten daar met een workshop zien hoe ook zij zo’n samenwerking kunnen starten om senioren gezonder te laten eten.